De uil en de burgemeester; onderzoek naar de mogelijkheden van storytelling bij het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum Rotterdam Rijnmond
Summary
Het Expertise Centrum Rotterdam Rijnmond (RIEC-RR) is in 2009 opgericht met als doel de
bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit in de regio Rotterdam-Rijnmond te versterken.
Hiervoor gaat de organisatie een samenwerkingsverband aan met de stakeholders: de 19 gemeenten in
de regio en handhavings- en opsporingsdiensten, waaronder het Openbaar Ministerie en de Politie,
FIOD, SIOD en Arbeidsinspectie.
Om de communicatie van het RIEC-RR vorm te geven is door Groen Marketing en Communicatie een
communicatieplan geschreven. Een van de aanbevelingen was dat er een sustainable corporate story
ontwikkeld moet worden om daarin de gemeenschappelijke waarden te verwoorden. Dit is een vorm
van storytelling. Naar aanleiding van deze aanbeveling is in deze scriptie onderzocht welke factoren
die storytelling bevorderen of belemmeren aanwezig zijn binnen het Regionaal Informatie en
Expertise Centrum Rotterdam Rijnmond.
Om deze factoren te kunnen identificeren is allereerst een literatuurstudie verricht. Elementen die
storytelling bevorderen zijn hierbij:
· het zoeken naar een gemeenschappelijke visie, waarbij zowel de organisatie als de
stakeholders betrokken zijn
· in staat zijn deze visie helder en krachtig te verwoorden in een goed verhaal
· dit verhaal tot stand laten komen door een narratief klimaat te scheppen
· en dit verhaal in verschillende vormen en voor verschillende doelgroepen op een juiste manier
te verwoorden.
Elementen die storytelling kunnen belemmeren zijn:
· krampachtig op zoek gaan naar een visie, waarbij er geen ruimte is voor interactie met de
stakeholders
· een verhaal vertellen dat niet ‘jouw eigen’ verhaal is, dat niet authentiek is
· de afwezigheid van een narratief klimaat, waardoor er geen ruimte is voor het vertellen van
een verhaal.
Daarna is met een praktijkgerichte onderzoeksmethode gekeken welke van deze factoren aanwezig
waren bij de organisatie. Een belangrijke factor bij storytelling is de interactie en open dialoog met de
stakeholders. Daarom zijn niet alleen interviews met de medewerkers van het RIEC-RR afgenomen,
maar ook met een aantal ambtenaren van een aantal regiogemeenten. Deze worden beschouwd als de
belangrijkste stakeholders in het samenwerkingsverband van het RIEC-RR. Naast inhoudelijke input
en uitvoering wordt van de gemeenten ook een financiële bijdrage aan het RIEC-RR verwacht.
Daarmee vervullen de gemeenten een sleutelrol in het slagen van het RIEC-RR als
informatieknooppunt.