Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMulders, M.J.W.P.
dc.contributor.authorHofland, I.N.
dc.date.accessioned2010-11-02T18:00:55Z
dc.date.available2010-11-02
dc.date.available2010-11-02T18:00:55Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/6102
dc.description.abstractHet Expertise Centrum Rotterdam Rijnmond (RIEC-RR) is in 2009 opgericht met als doel de bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit in de regio Rotterdam-Rijnmond te versterken. Hiervoor gaat de organisatie een samenwerkingsverband aan met de stakeholders: de 19 gemeenten in de regio en handhavings- en opsporingsdiensten, waaronder het Openbaar Ministerie en de Politie, FIOD, SIOD en Arbeidsinspectie. Om de communicatie van het RIEC-RR vorm te geven is door Groen Marketing en Communicatie een communicatieplan geschreven. Een van de aanbevelingen was dat er een sustainable corporate story ontwikkeld moet worden om daarin de gemeenschappelijke waarden te verwoorden. Dit is een vorm van storytelling. Naar aanleiding van deze aanbeveling is in deze scriptie onderzocht welke factoren die storytelling bevorderen of belemmeren aanwezig zijn binnen het Regionaal Informatie en Expertise Centrum Rotterdam Rijnmond. Om deze factoren te kunnen identificeren is allereerst een literatuurstudie verricht. Elementen die storytelling bevorderen zijn hierbij: · het zoeken naar een gemeenschappelijke visie, waarbij zowel de organisatie als de stakeholders betrokken zijn · in staat zijn deze visie helder en krachtig te verwoorden in een goed verhaal · dit verhaal tot stand laten komen door een narratief klimaat te scheppen · en dit verhaal in verschillende vormen en voor verschillende doelgroepen op een juiste manier te verwoorden. Elementen die storytelling kunnen belemmeren zijn: · krampachtig op zoek gaan naar een visie, waarbij er geen ruimte is voor interactie met de stakeholders · een verhaal vertellen dat niet ‘jouw eigen’ verhaal is, dat niet authentiek is · de afwezigheid van een narratief klimaat, waardoor er geen ruimte is voor het vertellen van een verhaal. Daarna is met een praktijkgerichte onderzoeksmethode gekeken welke van deze factoren aanwezig waren bij de organisatie. Een belangrijke factor bij storytelling is de interactie en open dialoog met de stakeholders. Daarom zijn niet alleen interviews met de medewerkers van het RIEC-RR afgenomen, maar ook met een aantal ambtenaren van een aantal regiogemeenten. Deze worden beschouwd als de belangrijkste stakeholders in het samenwerkingsverband van het RIEC-RR. Naast inhoudelijke input en uitvoering wordt van de gemeenten ook een financiële bijdrage aan het RIEC-RR verwacht. Daarmee vervullen de gemeenten een sleutelrol in het slagen van het RIEC-RR als informatieknooppunt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2273124 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe uil en de burgemeester; onderzoek naar de mogelijkheden van storytelling bij het Regionaal Informatie- en Expertisecentrum Rotterdam Rijnmond
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsstorytelling, sustainable corporate story, praktijkgericht onderzoek
dc.subject.courseuuCommunicatie, Beleid en Management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record