View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ziek, maar toch op school?! De effectiviteit en efficiëntie van het gebruik van ICT-sets voor onderwijs aan leerlingen met een chronische aandoening.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bresser, SPM de-3198502.pdf (541.7Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Bresser, S.P.M. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het aantal leerlingen met een chronische aandoening in Nederland wordt geschat op ongeveer 200.000 (Te Meerman & Demoulin, 2005). Deze leerlingen kunnen meer moeite hebben met het volgen van onderwijs (Kijlstra, Prinsen, & Schulpen, 2001, zoals geciteerd door Tielen, 2003). De vraagstelling “Hoe efficiënt en effectief is het gebruik van ICT-sets voor onderwijs aan leerlingen met een chronische aandoening?” stond centraal. Door middel van vragenlijsten voor leerlingen en leerkrachten die gebruik maken van de ICT-sets, werden de gegevens verzameld. Uit de gegevens van 37 leerkrachten en 39 leerlingen bleek dat de meerwaarde vooral zit in het feit dat het onderwijs en het contact met klasgenootjes gewoon door kan gaan. De set moest hierin als aanvulling op het onderwijs gezien worden en niet ter vervanging. Verbeterpunten bevonden zich voornamelijk op het gebied van technische problemen. Leerlingen vonden tevens dat het contact met klasgenootjes beter kan, terwijl leerkrachten de vormgeving beter wilden. Uit de vergelijking van WebChair en Digibeter bleek dat WebChair over het algemeen beter ervaren en vaker als prettigst gekozen werd dan Digibeter.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5960
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo