dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Jaspers, J | |
dc.contributor.author | Bresser, S.P.M. de | |
dc.date.accessioned | 2010-10-28T17:00:46Z | |
dc.date.available | 2010-10-28 | |
dc.date.available | 2010-10-28T17:00:46Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5960 | |
dc.description.abstract | Het aantal leerlingen met een chronische aandoening in Nederland wordt geschat op ongeveer 200.000 (Te Meerman & Demoulin, 2005). Deze leerlingen kunnen meer moeite hebben met het volgen van onderwijs (Kijlstra, Prinsen, & Schulpen, 2001, zoals geciteerd door Tielen, 2003). De vraagstelling “Hoe efficiënt en effectief is het gebruik van ICT-sets voor onderwijs aan
leerlingen met een chronische aandoening?” stond centraal. Door middel van vragenlijsten voor leerlingen en leerkrachten die gebruik maken van de ICT-sets, werden de gegevens verzameld. Uit de gegevens van 37 leerkrachten en 39 leerlingen bleek dat de meerwaarde vooral zit in het feit dat het onderwijs en het contact met klasgenootjes gewoon door kan gaan. De set moest
hierin als aanvulling op het onderwijs gezien worden en niet ter vervanging. Verbeterpunten bevonden zich voornamelijk op het gebied van technische problemen. Leerlingen vonden tevens dat het contact met klasgenootjes beter kan, terwijl leerkrachten de vormgeving beter wilden. Uit de vergelijking van WebChair en Digibeter bleek dat WebChair over het algemeen beter ervaren en vaker als prettigst gekozen werd dan Digibeter. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 554766 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Ziek, maar toch op school?!
De effectiviteit en efficiëntie van het gebruik van ICT-sets voor onderwijs aan leerlingen met een chronische aandoening. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Leerlingen met een chronische aandoening | |
dc.subject.keywords | WebChair | |
dc.subject.keywords | Digibeter | |
dc.subject.keywords | ICT | |
dc.subject.keywords | afstandsonderwijs | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskundig ontwerp en advisering | |