Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJaspers, J
dc.contributor.authorBresser, S.P.M. de
dc.date.accessioned2010-10-28T17:00:46Z
dc.date.available2010-10-28
dc.date.available2010-10-28T17:00:46Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5960
dc.description.abstractHet aantal leerlingen met een chronische aandoening in Nederland wordt geschat op ongeveer 200.000 (Te Meerman & Demoulin, 2005). Deze leerlingen kunnen meer moeite hebben met het volgen van onderwijs (Kijlstra, Prinsen, & Schulpen, 2001, zoals geciteerd door Tielen, 2003). De vraagstelling “Hoe efficiënt en effectief is het gebruik van ICT-sets voor onderwijs aan leerlingen met een chronische aandoening?” stond centraal. Door middel van vragenlijsten voor leerlingen en leerkrachten die gebruik maken van de ICT-sets, werden de gegevens verzameld. Uit de gegevens van 37 leerkrachten en 39 leerlingen bleek dat de meerwaarde vooral zit in het feit dat het onderwijs en het contact met klasgenootjes gewoon door kan gaan. De set moest hierin als aanvulling op het onderwijs gezien worden en niet ter vervanging. Verbeterpunten bevonden zich voornamelijk op het gebied van technische problemen. Leerlingen vonden tevens dat het contact met klasgenootjes beter kan, terwijl leerkrachten de vormgeving beter wilden. Uit de vergelijking van WebChair en Digibeter bleek dat WebChair over het algemeen beter ervaren en vaker als prettigst gekozen werd dan Digibeter.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent554766 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleZiek, maar toch op school?! De effectiviteit en efficiëntie van het gebruik van ICT-sets voor onderwijs aan leerlingen met een chronische aandoening.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLeerlingen met een chronische aandoening
dc.subject.keywordsWebChair
dc.subject.keywordsDigibeter
dc.subject.keywordsICT
dc.subject.keywordsafstandsonderwijs
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record