View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Twee portier openden de portieren: De verwerving van het Nederlandse meervoud door eerste- en tweedetaalleerders

        Thumbnail
        View/Open
        Mathilde_van_Arkel_MATLW.pdf (1.595Mb)
        Publication date
        2010
        Author
        Arkel, M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze scriptie bevat een literatuuroverzicht van belangrijkste kennis over Nederlandse meervoudsvorming. Daarnaast is een experiment opgezet waar door middel van een wug-test meervoudsvorming uitgelokt werd bij drie groepen moedertaalsprekers van het Nederlands (kleuters, achtjarige kinderen en volwassenen) en een groep tweedetaalsprekers (NT2). Daarbij werd gekeken in hoeverre morfologische en fonologische gegevens door de verschillende sprekers gebruikt werden bij meervoudsvorming. Het bleek dat fonotactische probabiliteit, klemtoonpatroon en type eindklank van invloed waren op de meervoudsrealisaties van de verschillende groepen. Met name de kleuters bleken niet altijd de juiste morfologische vorm te realiseren, maar alle groepen werden in bepaalde mate geleid door de fonologische cues.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5719
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo