Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBree, E.H. de
dc.contributor.advisorRispens, J.E.
dc.contributor.advisorKerkhoff, A.O.
dc.contributor.authorArkel, M. van
dc.date.accessioned2010-09-13T17:00:17Z
dc.date.available2010-09-13
dc.date.available2010-09-13T17:00:17Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5719
dc.description.abstractDeze scriptie bevat een literatuuroverzicht van belangrijkste kennis over Nederlandse meervoudsvorming. Daarnaast is een experiment opgezet waar door middel van een wug-test meervoudsvorming uitgelokt werd bij drie groepen moedertaalsprekers van het Nederlands (kleuters, achtjarige kinderen en volwassenen) en een groep tweedetaalsprekers (NT2). Daarbij werd gekeken in hoeverre morfologische en fonologische gegevens door de verschillende sprekers gebruikt werden bij meervoudsvorming. Het bleek dat fonotactische probabiliteit, klemtoonpatroon en type eindklank van invloed waren op de meervoudsrealisaties van de verschillende groepen. Met name de kleuters bleken niet altijd de juiste morfologische vorm te realiseren, maar alle groepen werden in bepaalde mate geleid door de fonologische cues.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleTwee portier openden de portieren: De verwerving van het Nederlandse meervoud door eerste- en tweedetaalleerders
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmeervoudsvorming, NT2, fonologie, morfologie
dc.subject.courseuuTaal, Mens en Maatschappij


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record