View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Is er een verschil in de vroege rekenvaardigheid tussen kinderen van reguliere scholen en kinderen van niet-reguliere scholen, en is er een verschil in trainingseffect?

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Mensingh, MC-3042499 en With, JNJ de-3136868 en Rozema, DN-3457842.pdf (357.7Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Mensingh, M.C.
        With, J.N.J. de
        Rozema, D.N.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Number sense en werkgeheugen zijn van belang voor de vroege rekenvaardigheid bij jonge kinderen. Type onderwijs zou van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van vroege rekenvaardigheid. Dit onderzoek keek of kinderen van reguliere scholen en kinderen van niet-reguliere scholen verschillen in niveau van vroege rekenvaardigheid, en in de trainbaarheid hiervan. 115 Kinderen van 4 tot en met 6 jaar zijn random toegewezen aan drie groepen: een groep die een training volgde van number sense (NS-groep), een groep die een training volgde van number sense en werkgeheugen (NS+WM-groep) en een controlegroep. De vroege rekenvaardigheid werd gemeten door middel van een getalbegriptest bestaande uit een vergelijkingstaak, getallenlijnen (verbaal en non-verbaal) en deel A van de UGT-R (UGT-A). Na een voormeting vond een interventie van 4 weken plaats, gevolgd door een nameting. Kinderen uit het niet-reguliere onderwijs scoorden bij aanvang beter op de UGT-A en de verbale getallenlijn dan kinderen uit het reguliere onderwijs. De NS-groep liet een vooruitgang zien op de non-verbale getallenlijntesten en de UGT-A. De NS+WM-groep alleen op de UGT-A. De NS-groep uit het reguliere onderwijs liet een significant groter trainingseffect zien op de UGT-A, dan die uit het niet-reguliere onderwijs.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5664
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo