dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Dijk, L van | |
dc.contributor.author | Mensingh, M.C. | |
dc.contributor.author | With, J.N.J. de | |
dc.contributor.author | Rozema, D.N. | |
dc.date.accessioned | 2010-09-07T17:01:19Z | |
dc.date.available | 2010-09-07 | |
dc.date.available | 2010-09-07T17:01:19Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5664 | |
dc.description.abstract | Number sense en werkgeheugen zijn van belang voor de vroege rekenvaardigheid bij jonge kinderen. Type onderwijs zou van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van vroege rekenvaardigheid. Dit onderzoek keek of kinderen van reguliere scholen en kinderen van niet-reguliere scholen verschillen in niveau van vroege rekenvaardigheid, en in de trainbaarheid hiervan. 115 Kinderen van 4 tot en met 6 jaar zijn random toegewezen aan drie groepen: een groep die een training volgde van number sense (NS-groep), een groep die een training volgde van number sense en werkgeheugen (NS+WM-groep) en een controlegroep. De vroege rekenvaardigheid werd gemeten door middel van een getalbegriptest bestaande uit een vergelijkingstaak, getallenlijnen (verbaal en non-verbaal) en deel A van de UGT-R (UGT-A). Na een voormeting vond een interventie van 4 weken plaats, gevolgd door een nameting. Kinderen uit het niet-reguliere onderwijs scoorden bij aanvang beter op de UGT-A en de verbale getallenlijn dan kinderen uit het reguliere onderwijs. De NS-groep liet een vooruitgang zien op de non-verbale getallenlijntesten en de UGT-A. De NS+WM-groep alleen op de UGT-A. De NS-groep uit het reguliere onderwijs liet een significant groter trainingseffect zien op de UGT-A, dan die uit het niet-reguliere onderwijs. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 366379 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Is er een verschil in de vroege rekenvaardigheid tussen kinderen van reguliere scholen en kinderen van niet-reguliere scholen, en is er een verschil in trainingseffect? | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Onderwijstype | |
dc.subject.keywords | number sense | |
dc.subject.keywords | getalbegrip | |
dc.subject.keywords | vroege rekenvaardigheid | |
dc.subject.keywords | werkgeheugen | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |