Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDijk, L van
dc.contributor.authorMensingh, M.C.
dc.contributor.authorWith, J.N.J. de
dc.contributor.authorRozema, D.N.
dc.date.accessioned2010-09-07T17:01:19Z
dc.date.available2010-09-07
dc.date.available2010-09-07T17:01:19Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5664
dc.description.abstractNumber sense en werkgeheugen zijn van belang voor de vroege rekenvaardigheid bij jonge kinderen. Type onderwijs zou van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van vroege rekenvaardigheid. Dit onderzoek keek of kinderen van reguliere scholen en kinderen van niet-reguliere scholen verschillen in niveau van vroege rekenvaardigheid, en in de trainbaarheid hiervan. 115 Kinderen van 4 tot en met 6 jaar zijn random toegewezen aan drie groepen: een groep die een training volgde van number sense (NS-groep), een groep die een training volgde van number sense en werkgeheugen (NS+WM-groep) en een controlegroep. De vroege rekenvaardigheid werd gemeten door middel van een getalbegriptest bestaande uit een vergelijkingstaak, getallenlijnen (verbaal en non-verbaal) en deel A van de UGT-R (UGT-A). Na een voormeting vond een interventie van 4 weken plaats, gevolgd door een nameting. Kinderen uit het niet-reguliere onderwijs scoorden bij aanvang beter op de UGT-A en de verbale getallenlijn dan kinderen uit het reguliere onderwijs. De NS-groep liet een vooruitgang zien op de non-verbale getallenlijntesten en de UGT-A. De NS+WM-groep alleen op de UGT-A. De NS-groep uit het reguliere onderwijs liet een significant groter trainingseffect zien op de UGT-A, dan die uit het niet-reguliere onderwijs.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent366379 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleIs er een verschil in de vroege rekenvaardigheid tussen kinderen van reguliere scholen en kinderen van niet-reguliere scholen, en is er een verschil in trainingseffect?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOnderwijstype
dc.subject.keywordsnumber sense
dc.subject.keywordsgetalbegrip
dc.subject.keywordsvroege rekenvaardigheid
dc.subject.keywordswerkgeheugen
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record