View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ouderlijke steun, warmte in de siblingrelatie en probleemgedrag

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Stoevenbelt, L-3215962 en Theunis, JL-337826 en Vierhout, SM-3233073 en Tang, YT-385227.pdf (178.7Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Stoevenbelt, L.
        Theunis, J.L.
        Vierhout, S.M.
        Tang, Y.T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit cross-sectionele onderzoek is gekeken naar de invloed van ouderlijke steun en warmte in de siblingrelatie op externaliserend en internaliserend probleemgedrag bij jongens en meisjes in groep 8 en de brugklas. Methode: Voor dit onderzoek zijn verschillende basisscholen en middelbare scholen in Nederland benaderd. De steekproef bestaat uit 573 Nederlandse kinderen, waarvan 283 jongens en 290 meisjes. De leeftijd van de kinderen varieert van 10 tot 14 jaar (M = 12.02). Voor dit onderzoek zijn de Youth Self Report, Parental Behavior Questionnaire en Sibling Relationship Questionnaire – Short Version gebruikt. Resultaten: Met behulp van een multipele regressie analyse is gebleken dat een hoge mate van steun van de moeder gerelateerd is aan een hogere mate van externaliserend en internaliserend probleemgedrag bij jongens. Daarnaast blijkt dat hoe meer steun van de vader ervaren wordt, hoe minder internaliserend probleemgedrag gerapporteerd wordt bij zowel jongens als meisjes. Ten slotte blijkt dat hoe meer warmte in de siblingrelatie ervaren wordt, hoe minder externaliserend en internaliserend probleemgedrag gerapporteerd wordt bij jongens. Discussie: De implicaties en aanbevelingen voor nader onderzoek worden in de discussie besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5658
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo