View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Spreken is zilver, zwijgen is goud? Participatie van jongeren in jeugdstrafrechtzaken

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Moorthamer, N-3215679 en Lieshout, KHJ van-3155587 en Dijk, D van-324224 en Zwaan, KM-3120503.pdf (430.8Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Moorthamer, N.
        Lieshout, K.H.J. van
        Dijk, D. van
        Zwaan, K.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Jaarlijks moeten veel jongeren voor de kinderrechter verschijnen. Vaak zijn deze jongeren niet goed voorbereid op de gang van zaken tijdens het strafproces en kan de rechter niet genoeg inspelen op de individuele jongere. Een uitgebreidere voorbereiding van zowel jongere als rechter, zou voor een betere participatie in het strafproces kunnen zorgen, wat mogelijk meer begrip oplevert bij de jongeren over de eventuele straf. Doel: Het doel van dit onderzoek is het analyseren van de participatie van jongeren tijdens de jeugdstrafrechtzitting aan de hand van de cognitieve, sociaal-emotionele en morele ontwikkeling. Daarnaast is gekeken hoe de band tussen de advocaat en de jongeren hieraan bijdraagt. Methode: De resultaten zijn verkregen aan de hand van observaties tijdens de zitting en interviews met de jongeren na afloop van de jeugdzittingen in Breda en Zutphen. Resultaten: Gebleken is dat de participatie van jongeren op elk niveau redelijk is te noemen. De bijdrage van de advocaat aan de participatie van de jongere blijkt matig. Conclusie: Er is enerzijds sprake van participatie tijdens de rechtszitting, anderzijds lijkt er ruimte te bestaan voor verbetering.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5646
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo