dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Vries, LA de | |
dc.contributor.author | Moorthamer, N. | |
dc.contributor.author | Lieshout, K.H.J. van | |
dc.contributor.author | Dijk, D. van | |
dc.contributor.author | Zwaan, K.M. | |
dc.date.accessioned | 2010-09-07T17:01:02Z | |
dc.date.available | 2010-09-07 | |
dc.date.available | 2010-09-07T17:01:02Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5646 | |
dc.description.abstract | Achtergrond: Jaarlijks moeten veel jongeren voor de kinderrechter verschijnen. Vaak zijn deze jongeren niet goed voorbereid op de gang van zaken tijdens het strafproces en kan de rechter niet genoeg inspelen op de individuele jongere. Een uitgebreidere voorbereiding van zowel jongere als rechter, zou voor een betere participatie in het strafproces kunnen zorgen, wat mogelijk meer begrip oplevert bij de jongeren over de eventuele straf. Doel: Het doel van dit onderzoek is het analyseren van de participatie van jongeren tijdens de jeugdstrafrechtzitting aan de hand van de cognitieve, sociaal-emotionele en morele ontwikkeling. Daarnaast is gekeken hoe de band tussen de advocaat en de jongeren hieraan bijdraagt. Methode: De resultaten zijn verkregen aan de hand van observaties tijdens de zitting en interviews met de jongeren na afloop van de jeugdzittingen in Breda en Zutphen. Resultaten: Gebleken is dat de participatie van jongeren op elk niveau redelijk is te noemen. De bijdrage van de advocaat aan de participatie van de jongere blijkt matig. Conclusie: Er is enerzijds sprake van participatie tijdens de rechtszitting, anderzijds lijkt er ruimte te bestaan voor verbetering. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 441229 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Spreken is zilver, zwijgen is goud? Participatie van jongeren in jeugdstrafrechtzaken | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Jongeren | |
dc.subject.keywords | participatie | |
dc.subject.keywords | rechtszitting | |
dc.subject.keywords | jeugdstrafzaken | |
dc.subject.keywords | cognitief | |
dc.subject.keywords | sociaal-emotioneel | |
dc.subject.keywords | moreel | |
dc.subject.keywords | rol advocaat | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |