View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het verschil in voorbereidende rekenvaardigheden en de executieve functie updating tussen kinderen die algemeen bijzonder onderwijs (Jenaplan) en kinderen die confessioneel bijzonder onderwijs (Rooms-katholiek) volgen

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Kuijpers, AATJ-3453928 en Ballemans, LSV-3450384 en Albers, D-3111075.pdf (122.0Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Kuijpers, A.A.T.J.
        Ballemans, L.S.V.
        Albers, D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar het verschil in voorbereidende rekenvaardigheid tussen leerlingen uit groep 2 van een Jenaplan school en een Rooms-katholieke school. Er is specifiek gekeken naar de verschillen in scores op de UGT-R, naar de verschillen tussen rekensterke en rekenzwakke kinderen en naar het verschil in de executieve functie updating. Om voorbereidende rekenvaardigheid te meten is gebruik gemaakt van de UGT-R. Aan het onderzoek hebben in totaal 105 leerlingen deelgenomen. De resultaten van het onderzoek laten zien dat er een significant verschil bestaat tussen leerlingen van het Jenaplan en het Rooms-katholieke onderwijs. Leerlingen van het Jenaplan onderwijs halen hogere scores op de UGT-R als geheel en op de meeste onderdelen afzonderlijk. Daarnaast blijken rekensterke kinderen van het Jenaplan onderwijs hoger te scoren op voorbereidende rekenvaardigheid dan rekensterke kinderen op het Rooms-katholieke onderwijs. Tenslotte blijken de leerlingen van beide scholen niet van elkaar te verschillen op de executieve functie updating
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5642
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo