Het verschil in voorbereidende rekenvaardigheden en de executieve functie updating tussen kinderen die algemeen bijzonder onderwijs (Jenaplan) en kinderen die confessioneel bijzonder onderwijs (Rooms-katholiek) volgen

Publication date
2010Author
Kuijpers, A.A.T.J.
Ballemans, L.S.V.
Albers, D.
Metadata
Show full item recordSummary
In dit onderzoek is gekeken naar het verschil in voorbereidende rekenvaardigheid tussen leerlingen uit groep 2 van een Jenaplan school en een Rooms-katholieke school. Er is specifiek gekeken naar de verschillen in scores op de UGT-R, naar de verschillen tussen rekensterke en rekenzwakke kinderen en naar het verschil in de executieve functie updating. Om voorbereidende rekenvaardigheid te meten is gebruik gemaakt van de UGT-R. Aan het onderzoek hebben in totaal 105 leerlingen deelgenomen. De resultaten van het onderzoek laten zien dat er een significant verschil bestaat tussen leerlingen van het Jenaplan en het Rooms-katholieke onderwijs. Leerlingen van het Jenaplan onderwijs halen hogere scores op de UGT-R als geheel en op de meeste onderdelen afzonderlijk. Daarnaast blijken rekensterke kinderen van het Jenaplan onderwijs hoger te scoren op voorbereidende rekenvaardigheid dan rekensterke kinderen op het Rooms-katholieke onderwijs. Tenslotte blijken de leerlingen van beide scholen niet van elkaar te verschillen op de executieve functie updating