Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRijt, B van de
dc.contributor.authorKuijpers, A.A.T.J.
dc.contributor.authorBallemans, L.S.V.
dc.contributor.authorAlbers, D.
dc.date.accessioned2010-09-07T17:00:59Z
dc.date.available2010-09-07
dc.date.available2010-09-07T17:00:59Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5642
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken naar het verschil in voorbereidende rekenvaardigheid tussen leerlingen uit groep 2 van een Jenaplan school en een Rooms-katholieke school. Er is specifiek gekeken naar de verschillen in scores op de UGT-R, naar de verschillen tussen rekensterke en rekenzwakke kinderen en naar het verschil in de executieve functie updating. Om voorbereidende rekenvaardigheid te meten is gebruik gemaakt van de UGT-R. Aan het onderzoek hebben in totaal 105 leerlingen deelgenomen. De resultaten van het onderzoek laten zien dat er een significant verschil bestaat tussen leerlingen van het Jenaplan en het Rooms-katholieke onderwijs. Leerlingen van het Jenaplan onderwijs halen hogere scores op de UGT-R als geheel en op de meeste onderdelen afzonderlijk. Daarnaast blijken rekensterke kinderen van het Jenaplan onderwijs hoger te scoren op voorbereidende rekenvaardigheid dan rekensterke kinderen op het Rooms-katholieke onderwijs. Tenslotte blijken de leerlingen van beide scholen niet van elkaar te verschillen op de executieve functie updating
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent124986 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet verschil in voorbereidende rekenvaardigheden en de executieve functie updating tussen kinderen die algemeen bijzonder onderwijs (Jenaplan) en kinderen die confessioneel bijzonder onderwijs (Rooms-katholiek) volgen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVoorbereidende rekenvaardigheid
dc.subject.keywordsUGT-R
dc.subject.keywordsJenaplan
dc.subject.keywordsRooms-katholiek
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record