View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verschil in voorbereidende rekenvaardigheid tussen kinderen in groep 1 en 2

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Kluter, S-3248283 en Kroezen, KP-3278794 en Bos, NJGM-3046397.pdf (256.5Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Klüter, S.
        Kroezen, K.P.
        Bos, N.J.G.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is gekeken naar het verschil in voorbereidende rekenvaardigheid tussen kinderen in groep 1 en 2. Er is gebruikt gemaakt van de UGT-R om voorbereidende rekenvaardigheid te meten, waarbij 90 kinderen uit groep 1 en 2 zijn getest. Gebleken is dat er sprake is van een verschil in voorbereidende rekenvaardigheid tussen kinderen uit groep 1 en 2. Groep 2 heeft een hoger niveau van voorbereidende rekenvaardigheid dan groep 1. Aan de hand van drie onderzoeksvragen is er tevens gekeken naar mogelijke verschillen tussen de beide sekses, onderwijstype (Jenaplanonderwijs en regulier onderwijs) en thuisstimulatie met betrekking tot voorbereidende rekenvaardigheid bij kinderen in groep 1 en 2. In dit onderzoek zijn er geen verschillen gevonden tussen jongens en meisjes met betrekking tot voorbereidende rekenvaardigheid, zowel in groep 1 als groep 2 niet. Daarnaast zijn er geen verschillen tussen Jenaplanonderwijs en regulier onderwijs op voorbereidende rekenvaardigheid bij kinderen in groep 1 en groep 2 gevonden. Ten slotte blijkt er een samenhang te zijn tussen thuisstimulatie en voorbereidende rekenvaardigheid bij kinderen in groep 1. Dit is niet het geval bij kinderen in groep 2. Vanwege de kleine en selecte steekproef van dit onderzoek zou er in de toekomst meer onderzoek gedaan kunnen worden naar het verschil in voorbereidende rekenvaardigheid tussen groepen, seksen, onderwijstypen en naar de samenhang met thuisstimulatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5640
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo