dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Rijt, BAM van de | |
dc.contributor.advisor | Akerboom, VE | |
dc.contributor.author | Klüter, S. | |
dc.contributor.author | Kroezen, K.P. | |
dc.contributor.author | Bos, N.J.G.M. | |
dc.date.accessioned | 2010-09-07T17:00:57Z | |
dc.date.available | 2010-09-07 | |
dc.date.available | 2010-09-07T17:00:57Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5640 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek is gekeken naar het verschil in voorbereidende rekenvaardigheid tussen kinderen in groep 1 en 2. Er is gebruikt gemaakt van de UGT-R om voorbereidende rekenvaardigheid te meten, waarbij 90 kinderen uit groep 1 en 2 zijn getest. Gebleken is dat er sprake is van een verschil in voorbereidende rekenvaardigheid tussen kinderen uit groep 1 en 2. Groep 2 heeft een hoger niveau van voorbereidende rekenvaardigheid dan groep 1. Aan de hand van drie onderzoeksvragen is er tevens gekeken naar mogelijke verschillen tussen de beide sekses, onderwijstype (Jenaplanonderwijs en regulier onderwijs) en thuisstimulatie met betrekking tot voorbereidende rekenvaardigheid bij kinderen in groep 1 en 2. In dit onderzoek zijn er geen verschillen gevonden tussen jongens en meisjes met betrekking tot voorbereidende rekenvaardigheid, zowel in groep 1 als groep 2 niet. Daarnaast zijn er geen verschillen tussen Jenaplanonderwijs en regulier onderwijs op voorbereidende rekenvaardigheid bij kinderen in groep 1 en groep 2 gevonden. Ten slotte blijkt er een samenhang te zijn tussen thuisstimulatie en voorbereidende rekenvaardigheid bij kinderen in groep 1. Dit is niet het geval bij kinderen in groep 2. Vanwege de kleine en selecte steekproef van dit onderzoek zou er in de toekomst meer onderzoek gedaan kunnen worden naar het verschil in voorbereidende rekenvaardigheid tussen groepen, seksen, onderwijstypen en naar de samenhang met thuisstimulatie. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 262696 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Verschil in voorbereidende rekenvaardigheid tussen kinderen in groep 1 en 2 | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Voorbereidende rekenvaardigheid | |
dc.subject.keywords | groep 1 | |
dc.subject.keywords | groep 2 | |
dc.subject.keywords | jongens | |
dc.subject.keywords | meisjes | |
dc.subject.keywords | jenaplanonderwijs | |
dc.subject.keywords | regulier onderwijs | |
dc.subject.keywords | thuisstimulatie | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |