View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De effectiviteit van de getalbegriptraining ‘Reken erop!’ voor kleuters uit groep 2

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Ganzinga, EG-3215326 en Gardeijn, JA de-3229823 en Hunen, AM van-3215407 en Jeuring, MH-3242285.pdf (445.2Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Ganzinga, E.G.
        Gardeijn, J.A. de
        Hunen, A.M. van
        Jeuring, M.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit onderzoek is gebleken dat leerproblemen op school een positieve voorspeller zijn van gedragsproblemen. Daarom is het belangrijk dat leerproblemen, zoals rekenproblemen, verminderd worden. Uit recent onderzoek is gebleken dat getalbegrip in de onderbouw een belangrijke voorspeller is voor individuele verschillen op het gebied van rekenvaardigheid in de hogere klassen. In dit onderzoek wordt gekeken of de getalbegriptraining ‘Reken Erop!’ zorgt voor een significante verbetering op het gebied van getalbegrip. Er wordt gekeken naar de vaardigheden tellen, schatten op een getallenlijn en vergelijken van aantallen. Daarnaast wordt gekeken hoe deze vaardigheden getraind worden. Verder wordt er gekeken naar sekseverschillen en de effectiviteit van de training voor laagscorende kinderen. In het onderzoek zijn geen sekseverschillen gevonden. Er blijkt een trainingseffect te zijn op de non-verbale getallenlijn 1-10. Daarnaast blijkt de training effectief te zijn voor de 50 procent laagst scorende kinderen op het gebied van tellen en vergelijken van aantallen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5632
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo