Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDijk, L van
dc.contributor.authorGanzinga, E.G.
dc.contributor.authorGardeijn, J.A. de
dc.contributor.authorHunen, A.M. van
dc.contributor.authorJeuring, M.H.
dc.date.accessioned2010-09-07T17:00:49Z
dc.date.available2010-09-07
dc.date.available2010-09-07T17:00:49Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5632
dc.description.abstractUit onderzoek is gebleken dat leerproblemen op school een positieve voorspeller zijn van gedragsproblemen. Daarom is het belangrijk dat leerproblemen, zoals rekenproblemen, verminderd worden. Uit recent onderzoek is gebleken dat getalbegrip in de onderbouw een belangrijke voorspeller is voor individuele verschillen op het gebied van rekenvaardigheid in de hogere klassen. In dit onderzoek wordt gekeken of de getalbegriptraining ‘Reken Erop!’ zorgt voor een significante verbetering op het gebied van getalbegrip. Er wordt gekeken naar de vaardigheden tellen, schatten op een getallenlijn en vergelijken van aantallen. Daarnaast wordt gekeken hoe deze vaardigheden getraind worden. Verder wordt er gekeken naar sekseverschillen en de effectiviteit van de training voor laagscorende kinderen. In het onderzoek zijn geen sekseverschillen gevonden. Er blijkt een trainingseffect te zijn op de non-verbale getallenlijn 1-10. Daarnaast blijkt de training effectief te zijn voor de 50 procent laagst scorende kinderen op het gebied van tellen en vergelijken van aantallen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent455956 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe effectiviteit van de getalbegriptraining ‘Reken erop!’ voor kleuters uit groep 2
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGetalbegrip, kleuters
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record