View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het verband tussen de persoonlijkheid van een kind, de relatie met de ouders en het opvoedingsgedrag van de ouders.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Delft, S van-3442012 en Broek, M van den-3452662 en Feenstra, R-32981 en Kruyk, S de-3215547.pdf (205.2Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Delft, S. van
        Broek, M.M. van den
        Feenstra, R.C.
        Kruijk, S. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Het verband onderzoeken tussen de persoonlijkheid van een kind, de ouder-kind relatie en het opvoedingsgedrag van ouders. Methode: In totaal hebben 574 leerlingen, van 10 tot 14 jaar oud (M=12.02; SD=.77), meegewerkt aan het cross-sectionele onderzoek. De respondenten hebben vragenlijsten ingevuld die betrekking hebben op hun persoonlijkheid, de relatie met hun ouders en het opvoedingsgedrag van hun ouders. Resultaten: Uit de resultaten blijkt dat een hoge mate van drie van de Big Five schalen samen hangt met een autoritatieve opvoeding. Een lage mate van vier van de Big Five schalen hangt samen met een autoritaire opvoeding. Autoritair opvoedingsgedrag hangt samen met steun en negatieve interactie van zowel vader als moeder. Autoritatief opvoedingsgedrag hangt samen met steun voor vader en moeder en hangt samen met negatieve interactie voor vader. Met betrekking tot de mate van steun is een verband gevonden voor vier van de Big Five schalen. Voor de mate van negatieve interactie is er een verband gevonden voor twee van de Big Five schalen. Uit de analyse blijkt het verschil tussen vader en moeder voor alle 5 de persoonlijkheden (zowel hoog als laag) significant zijn. De gemiddelde score op steun en negatieve interactie is, met een paar uitzonderingen, voor moeder hoger dan voor vader. Conclusie: De gevonden verbanden zijn veelbelovend voor de praktijk en vervolgonderzoek. De sterke punten en beperkingen van het onderzoek worden besproken, net als de mogelijkheden voor vervolgonderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5626
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo