Cultuur in nieuwe steden
Summary
Cultuur neemt een steeds belangrijkere plaats in met betrekking tot stedelijk beleid. Cultuur is een belangrijke economische en sociale factor in steden. Het culturele aanbod is zodoende een bepalende factor voor de aantrekkelijkheid van een stad.
In nieuwe steden is het vaste culturele aanbod minder dan in historische steden. De snelle groei van deze voormalige groeikernen is verantwoordelijk voor het ontstaan van slaapsteden, zonder stedelijke historie, cultuur of voorzieningen.
Om kansrijke bevolkingsgroepen aan te trekken dienen steden zich te profileren boven andere steden en een sterke concurrentiepositie te verwerven. Nieuwe steden zien kansen om zich op verschillende punten positief te profileren en het culturele aanbod te versterken. Alleen als een stad zich weet te profileren kan immers de doelgroep, “de creatieve klasse”, worden aangetrokken.
Nieuwe steden zien in evenementen een middel om het gebrek aan vaste cultuur aan te vullen. Met burgerparticipatie en een focus op de eigen inwoners krijgen deze evenementen ook een bindende factor. Daarnaast focussen nieuwe steden zich vooral op een segment van de creatieve klasse. De verwachting is dat de ‘hoogopgeleiden met kinderen’ andere primaire woonvoorkeuren hebben dan de groep ‘yuppen’. Voor dat specifieke segment van de creatieve klasse zal woonkwaliteit en woonomgeving wel een primaire aantrekkingskracht hebben.