Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoisen, M
dc.contributor.authorDasselaar, E. van
dc.date.accessioned2010-09-01T17:00:56Z
dc.date.available2010-09-01
dc.date.available2010-09-01T17:00:56Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5483
dc.description.abstractCultuur neemt een steeds belangrijkere plaats in met betrekking tot stedelijk beleid. Cultuur is een belangrijke economische en sociale factor in steden. Het culturele aanbod is zodoende een bepalende factor voor de aantrekkelijkheid van een stad. In nieuwe steden is het vaste culturele aanbod minder dan in historische steden. De snelle groei van deze voormalige groeikernen is verantwoordelijk voor het ontstaan van slaapsteden, zonder stedelijke historie, cultuur of voorzieningen. Om kansrijke bevolkingsgroepen aan te trekken dienen steden zich te profileren boven andere steden en een sterke concurrentiepositie te verwerven. Nieuwe steden zien kansen om zich op verschillende punten positief te profileren en het culturele aanbod te versterken. Alleen als een stad zich weet te profileren kan immers de doelgroep, “de creatieve klasse”, worden aangetrokken. Nieuwe steden zien in evenementen een middel om het gebrek aan vaste cultuur aan te vullen. Met burgerparticipatie en een focus op de eigen inwoners krijgen deze evenementen ook een bindende factor. Daarnaast focussen nieuwe steden zich vooral op een segment van de creatieve klasse. De verwachting is dat de ‘hoogopgeleiden met kinderen’ andere primaire woonvoorkeuren hebben dan de groep ‘yuppen’. Voor dat specifieke segment van de creatieve klasse zal woonkwaliteit en woonomgeving wel een primaire aantrekkingskracht hebben.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1273339 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleCultuur in nieuwe steden
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscultuur
dc.subject.keywordsnieuwe steden
dc.subject.keywordscity marketing
dc.subject.keywordsnew town
dc.subject.keywordscreatieve klasse
dc.subject.keywordsaantrekkelijke stad
dc.subject.courseuuGeo-communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record