View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Location decisions: Does the Netherlands peaks? A study on strategic location decisions in the Netherlands between 2000-2008

        Thumbnail
        View/Open
        Definitieve_versie_Thesis_Frank_en_Arjen2_16-08-2010.pdf (2.063Mb)
        Publication date
        2010
        Author
        Derksen, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het huidige Nederlandse beleid zet met de nota ‘Pieken in de Delta’ (2004), in op de ontwikkeling van agglomeraties van gerelateerde bedrijvigheid. Daarom wordt in deze thesis onderzocht of de strategische locatiebeslissingen van bedrijven in Nederland leiden tot agglomeratievorming van gerelateerde bedrijvigheid en hoe dit valt te verklaren. Uit de theorie blijkt dat bedrijven hun locatiekeuze op heel veel verschillende locatiefactoren kunnen baseren. En dat er een aantal locatiefactoren zijn die bedrijven kunnen aanzetten tot agglomeratievorming, de clusterfactoren. Uit de analyse van de DLN (Database Locatiebeslissingen Nederland), blijkt dat de strategische locatiebeslissingen hebben bijgedragen aan de agglomeratievorming in de ‘pieken’ Food & Nutrition voor de regio Oost, Agribusiness voor de regio Noord, Creatieve Industrie/ICT/Nieuwe Media voor de regio Noordvleugel, Procesindustrie voor de regio Zuidwest en Logistiek voor de regio Zuidwest. Clusterfactoren zijn niet voor elke vestiger in een ‘piek’ doorslaggevend. Ook hechten vestigers binnen een ‘piek’ niet altijd meer belang aan clusterfactoren dan vestigers buiten de ‘piek’. Bovendien varieert het belang van clusterfactoren voor bedrijven sterk per sector. Zo vonden de vestigers in de ‘pieken’ Logistiek en High-Tech Systemen en Materialen clusterfactoren vaak doorslaggevend, maar geldt dit niet voor de ‘pieken’ Creatieve Industrie/ICT/Nieuwe Media en de Procesindustrie. Bedrijven die clusterfactoren belangrijk vinden kiezen dus niet altijd voor een vestiging binnen een ‘piek’; dit verschilt per sector.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5419
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo