Vrijetijdsbesteding en leesvaardigheid van Friese jongeren
Summary
Het doel van dit onderzoek was tweeledig. Het eerste doel was het onderzoeken van de relatie tussen Fries als tweede taal en de Nederlandse leesvaardigheid van Friese jongeren binnen het vmbo en havo/vwo. Het tweede doel was het onderzoeken van de relatie tussen buitenschoolse activiteiten van deze jongeren en hun Nederlandse leesvaardigheid. Er is een vragenlijst over de verbale, lees- en schrijfactiviteiten afgenomen onder 376 jongeren, waarvan 158 uit Friesland en 218 uit de overige provincies van Nederland (gemiddelde leeftijd 13,61 jaar). Voor het meten van de leesvaardigheid is een leestoets afgenomen. Het blijkt dat de Nederlandse leesvaardigheid van Friestalige Friese jongeren, Nederlandstalige Friese jongeren en jongeren uit de rest van Nederland niet significant van elkaar verschilt. Een tweede onderzoeksuitkomst is dat, van alle verschillende activiteiten in de vrije tijd, het lezen van boeken, tijdschriften en kranten het meest bijdraagt aan het niveau van leesvaardigheid.