Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKruistum, C.J. van
dc.contributor.advisorLeseman, P.P.M.
dc.contributor.authorEschbach, M.J.
dc.date.accessioned2010-08-25T17:00:46Z
dc.date.available2010-08-25
dc.date.available2010-08-25T17:00:46Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5319
dc.description.abstractHet doel van dit onderzoek was tweeledig. Het eerste doel was het onderzoeken van de relatie tussen Fries als tweede taal en de Nederlandse leesvaardigheid van Friese jongeren binnen het vmbo en havo/vwo. Het tweede doel was het onderzoeken van de relatie tussen buitenschoolse activiteiten van deze jongeren en hun Nederlandse leesvaardigheid. Er is een vragenlijst over de verbale, lees- en schrijfactiviteiten afgenomen onder 376 jongeren, waarvan 158 uit Friesland en 218 uit de overige provincies van Nederland (gemiddelde leeftijd 13,61 jaar). Voor het meten van de leesvaardigheid is een leestoets afgenomen. Het blijkt dat de Nederlandse leesvaardigheid van Friestalige Friese jongeren, Nederlandstalige Friese jongeren en jongeren uit de rest van Nederland niet significant van elkaar verschilt. Een tweede onderzoeksuitkomst is dat, van alle verschillende activiteiten in de vrije tijd, het lezen van boeken, tijdschriften en kranten het meest bijdraagt aan het niveau van leesvaardigheid.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent144290 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVrijetijdsbesteding en leesvaardigheid van Friese jongeren
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsFries
dc.subject.keywordstweetaligheid
dc.subject.keywordsbuitenschoolse activiteiten
dc.subject.keywordsleesvaardigheid
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record