View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het beste samenwerkingduo: extravert of introvert?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Overbeek, VNM-3112179.pdf (303.0Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Overbeek, V.N.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Op basisscholen speelt coöperatief leren een steeds grotere rol. De verschillende kenmerken van leerlingen in een groep zijn van invloed op het samenwerkingsproces en eindproduct van coöperatief leren. In deze thesis wordt gefocused op de mate van extraversie die groepsleden bezitten. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool hebben in tweetallen een rekentaak gemaakt. Onderzocht werd of er een verband was tussen de gemiddelde mate van extraversie per duo en de resultaten op de rekentaak, waarbij er rekening werd gehouden met de invloed van de interactie tussen de leerlingen op de benodigde tijd en de mate van machtsconflicten. Het blijkt dat er geen significante relatie is tussen de gemiddelde mate van extraversie van de duo’s en de prestaties op de rekentaak, ongeacht het meenemen van de interactievariabelen benodigde tijd en mate van machtsconflicten. Er is echter wel sprake van een sterk negatieve trend tussen mate van machtsconflicten en de score op de rekentaak. Daarnaast is er een duidelijke trend te zien tussen de directe relatie van de gemiddelde mate van extraversie en de score op de rekentaak. Hoe hoger de gemiddelde mate van extraversie, hoe lager de score op de rekentaak. In vervolgonderzoeken kan dit verband op andere manieren onderzocht worden, zoals het voorkomen van andere interactievariabelen, een andere taak gebruiken en meer participanten betrekken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5213
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo