Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJanssen, JJHM
dc.contributor.authorOverbeek, V.N.M.
dc.date.accessioned2010-08-17T17:00:24Z
dc.date.available2010-08-17
dc.date.available2010-08-17T17:00:24Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5213
dc.description.abstractOp basisscholen speelt coöperatief leren een steeds grotere rol. De verschillende kenmerken van leerlingen in een groep zijn van invloed op het samenwerkingsproces en eindproduct van coöperatief leren. In deze thesis wordt gefocused op de mate van extraversie die groepsleden bezitten. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool hebben in tweetallen een rekentaak gemaakt. Onderzocht werd of er een verband was tussen de gemiddelde mate van extraversie per duo en de resultaten op de rekentaak, waarbij er rekening werd gehouden met de invloed van de interactie tussen de leerlingen op de benodigde tijd en de mate van machtsconflicten. Het blijkt dat er geen significante relatie is tussen de gemiddelde mate van extraversie van de duo’s en de prestaties op de rekentaak, ongeacht het meenemen van de interactievariabelen benodigde tijd en mate van machtsconflicten. Er is echter wel sprake van een sterk negatieve trend tussen mate van machtsconflicten en de score op de rekentaak. Daarnaast is er een duidelijke trend te zien tussen de directe relatie van de gemiddelde mate van extraversie en de score op de rekentaak. Hoe hoger de gemiddelde mate van extraversie, hoe lager de score op de rekentaak. In vervolgonderzoeken kan dit verband op andere manieren onderzocht worden, zoals het voorkomen van andere interactievariabelen, een andere taak gebruiken en meer participanten betrekken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent310302 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet beste samenwerkingduo: extravert of introvert?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCoöperatief leren
dc.subject.keywordsextraversie
dc.subject.keywordssamenwerken
dc.subject.keywordsduo’s
dc.subject.keywordsrekenen
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record