View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Dyslectische leerling doet ook mee tijdens coöperatief leren – Onderzoek naar de bijdrage van de dyslectische leerling tijdens coöperatief leren.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bree, de DS-3333493.pdf (543.7Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Bree, D.S. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel van dit onderzoek was het in kaart brengen welke bijdrage dyslectische leerlingen leverden aan het interactieproces tijdens coöperatief leren en welk effect dit had op het leerresultaat. Daarnaast heeft dit onderzoek aan de hand van de Expectation states theory de verwachting van de reguliere leerling ten opzichte van de dyslectische leerling en van de dyslectische leerling ten opzichte van de reguliere leerling voorafgaand en na afloop van het interactieproces in kaart gebracht. Onderzoek (Webb & Palinscar, 1996) heeft uitgewezen dat het samenstellen van heterogene groepen positief uitwerkt voor de minder goed presterende leerling. De minder goed presterende leerlingen in heterogene groepen profiteren van goed presterende leerlingen (Wang & Lin, 2007). Hierbij wordt echter niet duidelijk welke bijdrage de minder goed presterende leerling levert aan het interactieproces. Er is van uitgegaan dat de dyslectische leerling de minder goed presterende leerling was. In totaal hebben 20 leerlingen van groep 8 uit het primair onderwijs, bestaande uit zes dyslectische leerlingen en 14 reguliere leerlingen, deelgenomen aan het onderzoek. De leerlingen zijn onderverdeeld in zes experimentgroepen (dyslectische leerling – reguliere leerling) en vier controlegroepen (reguliere leerling – reguliere leerling). Dit onderzoek heeft aangetoond dat de bijdragen van dyslectische leerlingen in zijn geheel niet significant van reguliere leerlingen verschilt. Daarnaast is gebleken dat de reguliere leerlingen een significant beter beeld heeft gekregen van de dyslectische leerling na het interactieproces, t = 2.05, p = .03
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5203
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo