Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJanssen, JJHM
dc.contributor.advisorWaelen, JTFA
dc.contributor.authorBree, D.S. de
dc.date.accessioned2010-08-16T17:00:35Z
dc.date.available2010-08-16
dc.date.available2010-08-16T17:00:35Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5203
dc.description.abstractDoel van dit onderzoek was het in kaart brengen welke bijdrage dyslectische leerlingen leverden aan het interactieproces tijdens coöperatief leren en welk effect dit had op het leerresultaat. Daarnaast heeft dit onderzoek aan de hand van de Expectation states theory de verwachting van de reguliere leerling ten opzichte van de dyslectische leerling en van de dyslectische leerling ten opzichte van de reguliere leerling voorafgaand en na afloop van het interactieproces in kaart gebracht. Onderzoek (Webb & Palinscar, 1996) heeft uitgewezen dat het samenstellen van heterogene groepen positief uitwerkt voor de minder goed presterende leerling. De minder goed presterende leerlingen in heterogene groepen profiteren van goed presterende leerlingen (Wang & Lin, 2007). Hierbij wordt echter niet duidelijk welke bijdrage de minder goed presterende leerling levert aan het interactieproces. Er is van uitgegaan dat de dyslectische leerling de minder goed presterende leerling was. In totaal hebben 20 leerlingen van groep 8 uit het primair onderwijs, bestaande uit zes dyslectische leerlingen en 14 reguliere leerlingen, deelgenomen aan het onderzoek. De leerlingen zijn onderverdeeld in zes experimentgroepen (dyslectische leerling – reguliere leerling) en vier controlegroepen (reguliere leerling – reguliere leerling). Dit onderzoek heeft aangetoond dat de bijdragen van dyslectische leerlingen in zijn geheel niet significant van reguliere leerlingen verschilt. Daarnaast is gebleken dat de reguliere leerlingen een significant beter beeld heeft gekregen van de dyslectische leerling na het interactieproces, t = 2.05, p = .03
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent556753 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDyslectische leerling doet ook mee tijdens coöperatief leren – Onderzoek naar de bijdrage van de dyslectische leerling tijdens coöperatief leren.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCoöperatief leren, dyslexie, expectation states theory, samenwerking
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record