View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Waardoor kan daardoor niet altijd op de plaats van dus? Eye-trackingonderzoek naar subjectiviteit, specificiteit en mental spaces

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie 2e versie Suzanne Kleijn.pdf (1.568Mb)
        Masterscriptie Bijlagen 2e versie Suzanne Kleijn.pdf (121.5Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Kleijn, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De uitingen “Het regende buiten.” en “De straten werden nat.” kunnen zowel met het connectief daardoor als met het connectief dus verbonden worden. De interpretatie van de relatie tussen de twee uitingen verandert daarmee. Terwijl daardoor leidt tot een feitelijke interpretatie van een relatie in de werkelijkheid, lijkt dus de relatie te veranderen in een subjectieve opvatting. In een eye-trackingexperiment is onderzocht of het wijzigen van daardoor in dus ook de online verwerking van de tekst beïnvloedt. Ten tweede is in navolging van Traxler, Sanford, Aked en L.M. Moxey (1997a) gekeken of het toevoegen van extra mental space builders (zoals “volgens mij”) de verwerking van de relaties versnelt. De eye-trackingdata liet zien dat daardoor voor een snellere verwerking zorgt van de woorden net na het connectief ten opzichte van dus. Doordat daardoor een zeer specifieke instructie geeft, zijn de uitingen makkelijker te integreren. Er werd geen effect gevonden aan het einde van de zin. De extra mental space builders bleken onvoldoende in staat om het integratieproces bij dus te versnellen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5183
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo