View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Ontwikkelingsvolgmodel: Een valide meetinstrument? De validering van de ontwikkelingslijn “Taalgebruik” van het Ontwikkelingsvolgmodel.

        Thumbnail
        View/Open
        Boerefijn, 0482064.pdf (1.974Mb)
        Publication date
        2010
        Author
        Boerefijn, H.G.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Inleiding Het Ontwikkelingsvolgmodel is een leerlingvolgsysteem dat de ontwikkeling van kinderen volgt door middel van observaties door de leerkracht. In de validering van het model is het taalaspect van de ontwikkeling onderbelicht gebleven. In huidig onderzoek zal worden gekeken naar de validiteit van de ontwikkelingslijn “Taalgebruik” van het OVM. Methoden Bij 140 kinderen (j = 73, m = 67) van 4,04 tot 7,25 jaar is de Verteltaak van de Taaltoets Alle Kinderen afgenomen. Deze toets meet de ontwikkeling van het vertellen van verhaaltjes. De behaalde score werd vergeleken met de ontwikkelingsleeftijd op de ontwikkelingslijn “Taalgebruik”. Bovendien is gekeken naar mogelijke moderatoreffecten van de variabelen leeftijd, sekse, docent, groep en klas.dz Resultaten Er bestaat een significante positieve correlatie tussen de Verteltaak en de ontwikkelingsleeftijd op “Taalgebruik” (r = 0,462; p < 0,01). Er is geen moderatoreffect op deze relatie van de variabelen leeftijd (p = 0,109), sekse (p = 0,708), docent (p = 0,239), groep (p = 0,801) en klas (p = 0,868). De Verteltaak, leeftijd en docent verklaren samen 65,3% van de variantie van “Taalgebruik”. Conclusie De validiteit van de ontwikkelingslijn “Taalgebruik” is gemiddeld. Bovendien is er geen sprake van moderatoreffecten van de leeftijd, sekse en docent van het kind en de groep en klas waarin het kind zit.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5067
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo