Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHaan, D. de
dc.contributor.advisorBoom, J.
dc.contributor.authorBoerefijn, H.G.J.
dc.date.accessioned2010-08-02T17:00:34Z
dc.date.available2010-08-02
dc.date.available2010-08-02T17:00:34Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5067
dc.description.abstractInleiding Het Ontwikkelingsvolgmodel is een leerlingvolgsysteem dat de ontwikkeling van kinderen volgt door middel van observaties door de leerkracht. In de validering van het model is het taalaspect van de ontwikkeling onderbelicht gebleven. In huidig onderzoek zal worden gekeken naar de validiteit van de ontwikkelingslijn “Taalgebruik” van het OVM. Methoden Bij 140 kinderen (j = 73, m = 67) van 4,04 tot 7,25 jaar is de Verteltaak van de Taaltoets Alle Kinderen afgenomen. Deze toets meet de ontwikkeling van het vertellen van verhaaltjes. De behaalde score werd vergeleken met de ontwikkelingsleeftijd op de ontwikkelingslijn “Taalgebruik”. Bovendien is gekeken naar mogelijke moderatoreffecten van de variabelen leeftijd, sekse, docent, groep en klas.dz Resultaten Er bestaat een significante positieve correlatie tussen de Verteltaak en de ontwikkelingsleeftijd op “Taalgebruik” (r = 0,462; p < 0,01). Er is geen moderatoreffect op deze relatie van de variabelen leeftijd (p = 0,109), sekse (p = 0,708), docent (p = 0,239), groep (p = 0,801) en klas (p = 0,868). De Verteltaak, leeftijd en docent verklaren samen 65,3% van de variantie van “Taalgebruik”. Conclusie De validiteit van de ontwikkelingslijn “Taalgebruik” is gemiddeld. Bovendien is er geen sprake van moderatoreffecten van de leeftijd, sekse en docent van het kind en de groep en klas waarin het kind zit.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2070334 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet Ontwikkelingsvolgmodel: Een valide meetinstrument? De validering van de ontwikkelingslijn “Taalgebruik” van het Ontwikkelingsvolgmodel.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOntwikkelingsvolgmodel, taalontwikkeling, taalgebruik, narratieven
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record