View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Horen, zien en begrijpen - Grafische notatie als hulpmiddel bij luistervaardigheid muziek

        Thumbnail
        View/Open
        Artikel PGO Horen, zien en begrijpen..pdf (267.5Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Ven, A.M.M. in 't
        Dijk, G.J. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Luisteren is de grondtoon, voorwaarde en basis van elk muzikaal gedrag. Leren luisteren is daarom ook de kern van alle leerprocessen met muziek als inhoud. Bij het vak muziek wordt naast het muziek maken en het leren van muziektheorie stevig ingezet op luistervaardigheid. Muziek is de meest abstracte vorm van kunst, daarom is muziek luisteren erg moeilijk. Als hulpmiddel kan een grafische notatie ingezet worden. In hoeverre zijn leerlingen beter in staat om structuur, gelaagdheid, verschillende parameters en stijl te onderscheiden in muziek die bij hen minder bekend is, wanneer ze tijdens het luisteren gebruik mogen maken van grafische notatie?
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5063
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo