View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Teamleren in werkelijke context, een team apart

        Thumbnail
        View/Open
        EindversieafstudeerwerkstukMarlou.pdf (343.0Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Dorgelo, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting Nederlands TITEL: Teamleren in werkelijke context, een team apart. INLEIDING: Implementaties verlopen niet altijd succesvol. Er is tot nog toe weinig aandacht voor de groepsprocessen binnen teams die hieraan te grondslag kunnen liggen. Verpleegkundigen zijn de sleutelfiguren in implementaties binnen de gezondheidszorg. DOEL EN ONDERZOEKSVRAGEN: Het onderzoek genereert kennis over invloedsfactoren van teamleren binnen verpleegkundige context. Het doel is een bijdrage te leveren aan de theorievorming rondom teamleren en implementeren. Daarnaast geeft het onderzoek het academisch ziekenhuis waarbinnen het onderzoek heeft plaatsgevonden inzicht in de teamleerprocessen en beïnvloedende factoren van een team binnen de organisatie. De onderzoeksvraag is: Wat is de relatie tussen de waargenomen teamconfiguratie, leiderschapsstijl, de leergeschiedenis enerzijds en de fase van teamleren waarin het team zich bevindt anderzijds? METHODE: case study RESULTATEN: Het team leert gefragmenteerd. Er is geen duidelijk configuratielandschap. De waargenomen leiderschapsstijl is passief. De leergeschiedenis wordt als positief ervaren. CONCLUSIE: De resultaten laten een voorzichtige trend zien tussen de variabele teamleren en de variabelen leiderschapsstijl en teamconfiguratie. De teamconfiguratie en leiderschapsstijl lijken bij te dragen aan een voedingsbodem voor het ontstaan van teamleerprocessen. AANBEVELINGEN: Er dient meer onderzoek te komen naar beïnvloedende factoren van teamleren binnen verpleegkundige teams. Een grootschalig kwantitatief onderzoek naar de relatie tussen leiderschaps- en configuratiestijlen en de mate van teamleren kan bijdragen tot verbeterd inzicht. Deze kennis kan door ziekenhuizen praktisch benut worden bij het vormgeven en uitvoeren van het innovatie implementatiebeleid. Samenvatting Engels TITLE: Team Learning in true context, a different team BACKGROUND: Implementations do not always succeed. Until now, little attention has been given to group processes possibly responsible for this. Nurses are key to successful implementations in current health care. AIM AND RESEARCH QUESTIONS: The research contributes to a better understanding of relevant influencing factors on team learning in a nursing context. The aim of the research is to contribute to theory building of team learning and implementations. Furthermore the hospital at which team research has taken place obtains information about the team learning processes present and the influencing factors in its organization. The research question is: How does the mode of learning for the team relate to team configuration, leadership style and history of learning? METHOD: Case study RESULTS: The mode of team learning is fragmented. There is no strong configuration. Leadership style is considered passive. The history of learning is experienced as positive. CONCLUSION: The results seem to indicate a correlation between leadership, team configuration and the mode of team learning. These factors appear to contribute to team learning. RECOMMENDATIONS: Further research is needed on the factors influencing team learning within nursing teams. More extensive quantitative research to the relation between leadership style, configuration of the team en modes of team learning can contribute to a better understanding. Hospitals and health organisations can benefit from this knowledge when designing and practicing policies on implementing innovations.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5048
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo