View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Houding en Ervaren Aanpak bij Docenten Middelbaar Onderwijs omtrent Duurzaamheidsonderwijs en Challenge Based Learning (CBL): Een Kwalitatief Explorerend Determinanten Onderzoek

        Thumbnail
        View/Open
        Master Thesis 201600407YES07 - Duurzaamheid in het onderwijs - Eva C. Jansen (6813577) - 23 juni 2025 - Publicatieversie.docx (124.9Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Jansen, Eva
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Wegens toenemende dreigingen omtrent klimaatverandering is het van belang dat de aankomende generaties kennis en vaardigheden ontwikkelen om met deze toekomstige uitdagingen om te kunnen gaan. Duurzaamheidsonderwijs middels Challenge Based Learning (CBL) kan leerlingen deze handvatten bieden. Daarom is het van belang te achterhalen welke factoren bij docenten in het middelbaar onderwijs meespelen bij het wel al dan niet geven van duurzaamheidsonderwijs in hun reguliere lessen. Aan de hand van het ASE-model zijn semigestructureerde interviews afgenomen naar de houding en ervaren aanpak van middelbare school docenten bij duurzaamheidsonderwijs middels CBL. Zeven docenten zijn geïnterviewd die lesgeven aan bovenbouw havo/vwo. Vervolgens zijn de interviews getranscribeerd en geanalyseerd volgens open, axiaal en selectief coderen van de data. Uit de resultaten is gebleken dat een gebrek aan tijd en gelegenheid beperkende factoren zijn voor docenten om duurzaamheidsonderwijs en CBL te ontwikkelen en te implementeren in hun reguliere onderwijs. Er is aangegeven dat dit komt door de eisen van het wettelijk curriculum en de huidige vormgeving van het landelijk onderwijssysteem. Implicaties voor professionele doorontwikkeling van docenten en implementatie van duurzaamheidsonderwijs in docentenopleidingen (TESD) worden gegeven om docenten meer handvatten te geven voor het implementeren en gebruiken van duurzaamheidsonderwijs en CBL in hun reguliere lessen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/50416
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo