Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, Paul
dc.contributor.authorJansen, Eva
dc.date.accessioned2025-09-22T00:01:18Z
dc.date.available2025-09-22T00:01:18Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/50416
dc.description.abstractWegens toenemende dreigingen omtrent klimaatverandering is het van belang dat de aankomende generaties kennis en vaardigheden ontwikkelen om met deze toekomstige uitdagingen om te kunnen gaan. Duurzaamheidsonderwijs middels Challenge Based Learning (CBL) kan leerlingen deze handvatten bieden. Daarom is het van belang te achterhalen welke factoren bij docenten in het middelbaar onderwijs meespelen bij het wel al dan niet geven van duurzaamheidsonderwijs in hun reguliere lessen. Aan de hand van het ASE-model zijn semigestructureerde interviews afgenomen naar de houding en ervaren aanpak van middelbare school docenten bij duurzaamheidsonderwijs middels CBL. Zeven docenten zijn geïnterviewd die lesgeven aan bovenbouw havo/vwo. Vervolgens zijn de interviews getranscribeerd en geanalyseerd volgens open, axiaal en selectief coderen van de data. Uit de resultaten is gebleken dat een gebrek aan tijd en gelegenheid beperkende factoren zijn voor docenten om duurzaamheidsonderwijs en CBL te ontwikkelen en te implementeren in hun reguliere onderwijs. Er is aangegeven dat dit komt door de eisen van het wettelijk curriculum en de huidige vormgeving van het landelijk onderwijssysteem. Implicaties voor professionele doorontwikkeling van docenten en implementatie van duurzaamheidsonderwijs in docentenopleidingen (TESD) worden gegeven om docenten meer handvatten te geven voor het implementeren en gebruiken van duurzaamheidsonderwijs en CBL in hun reguliere lessen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectGedragsdeterminanten (ASE-model) en omgevingsfactoren van middelbare school docenten (n = 7) over het wel al dan niet implemnetern van duurzaamheidsonderwijs in hun reguliere onderwijs, middels de methodiek Challenge Based learning (CBL). Dit is onderzocht met behulp van semi-gestructureerde interviews.
dc.titleHouding en Ervaren Aanpak bij Docenten Middelbaar Onderwijs omtrent Duurzaamheidsonderwijs en Challenge Based Learning (CBL): Een Kwalitatief Explorerend Determinanten Onderzoek
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsduurzaamheidsonderwijs; challenge based learning; ASE-model; middelbare school docenten; semigestructureerde interviews
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society
dc.thesis.id53907


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record