dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Baar, Paul | |
dc.contributor.author | Jansen, Eva | |
dc.date.accessioned | 2025-09-22T00:01:18Z | |
dc.date.available | 2025-09-22T00:01:18Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/50416 | |
dc.description.abstract | Wegens toenemende dreigingen omtrent klimaatverandering is het van belang dat de aankomende generaties kennis en vaardigheden ontwikkelen om met deze toekomstige uitdagingen om te kunnen gaan. Duurzaamheidsonderwijs middels Challenge Based Learning (CBL) kan leerlingen deze handvatten bieden. Daarom is het van belang te achterhalen welke factoren bij docenten in het middelbaar onderwijs meespelen bij het wel al dan niet geven van duurzaamheidsonderwijs in hun reguliere lessen. Aan de hand van het ASE-model zijn semigestructureerde interviews afgenomen naar de houding en ervaren aanpak van middelbare school docenten bij duurzaamheidsonderwijs middels CBL. Zeven docenten zijn geïnterviewd die lesgeven aan bovenbouw havo/vwo. Vervolgens zijn de interviews getranscribeerd en geanalyseerd volgens open, axiaal en selectief coderen van de data. Uit de resultaten is gebleken dat een gebrek aan tijd en gelegenheid beperkende factoren zijn voor docenten om duurzaamheidsonderwijs en CBL te ontwikkelen en te implementeren in hun reguliere onderwijs. Er is aangegeven dat dit komt door de eisen van het wettelijk curriculum en de huidige vormgeving van het landelijk onderwijssysteem. Implicaties voor professionele doorontwikkeling van docenten en implementatie van duurzaamheidsonderwijs in docentenopleidingen (TESD) worden gegeven om docenten meer handvatten te geven voor het implementeren en gebruiken van duurzaamheidsonderwijs en CBL in hun reguliere lessen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | Gedragsdeterminanten (ASE-model) en omgevingsfactoren van middelbare school docenten (n = 7) over het wel al dan niet implemnetern van duurzaamheidsonderwijs in hun reguliere onderwijs, middels de methodiek Challenge Based learning (CBL). Dit is onderzocht met behulp van semi-gestructureerde interviews. | |
dc.title | Houding en Ervaren Aanpak bij Docenten Middelbaar Onderwijs omtrent Duurzaamheidsonderwijs en Challenge Based Learning (CBL): Een Kwalitatief Explorerend Determinanten Onderzoek | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | duurzaamheidsonderwijs; challenge based learning; ASE-model; middelbare school docenten; semigestructureerde interviews | |
dc.subject.courseuu | Youth, Education and Society | |
dc.thesis.id | 53907 | |