View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Publieke Buitenruimte en Tienermeiden

        Thumbnail
        View/Open
        Borgstijn_Bas_Masterscriptie_2904993.pdf (557.8Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Borgstijn, Bas
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze studie onderzoekt wat de randvoorwaarden zijn voor tienermeiden aangaande het gebruik van de publieke buitenruimte. Het onderzoek is opgezet omdat tienermeiden weinig worden gehoord in het debat aangaande de vorming van de publieke buitenruimte. Deze studie doet aanbevelingen voor het verbeteren van een kijktool die tienermeiden ondersteunt bij het voeren van gesprekken met professionals over de inrichting van de publieke buitenruimte. De studie draagt bij aan de emancipatie van deze meiden in de buitenruimte en versterkt hun perspectief binnen het wetenschappelijke discours Het onderzoek is uitgevoerd in een middelgrote gemeente centraal gelegen in Nederland. Hierbij is gebruik gemaakt van een literatuurreview en participatieve methoden zoals photovoice waarbij tien tienermeiden zijn geïnterviewd. Uit een literatuurreview naar randvoorwaarden voor het gebruik van publieke buitenruimten, zijn tien randvoorwaarden gevonden. Uit de interviews bleek dat tienermeiden veiligheid en esthetiek de belangrijkste randvoorwaarden vonden. Hierbij bleken de randvoorwaarden betrokkenheid in het ontwerpproces en sociale consensus niet in de kijktool te zijn opgenomen aangezien dit procesmatige randvoorwaarden zijn. Verschillen waren te vinden tussen de interviews en literatuurreview. Zo was de randvoorwaarde betrokkenheid in het ontwerpproces gevonden in de literatuurstudie, maar niet bij de tienermeiden zelf. De belangrijkste implicaties van dit onderzoek omvatten een aanbeveling voor de verdere ontwikkeling van de kijktool en aanbevelingen naar verder onderzoek aangaande de voorgenoemde randvoorwaarden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/50225
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo