Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, Paul
dc.contributor.authorBorgstijn, Bas
dc.date.accessioned2025-09-01T00:02:59Z
dc.date.available2025-09-01T00:02:59Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/50225
dc.description.abstractDeze studie onderzoekt wat de randvoorwaarden zijn voor tienermeiden aangaande het gebruik van de publieke buitenruimte. Het onderzoek is opgezet omdat tienermeiden weinig worden gehoord in het debat aangaande de vorming van de publieke buitenruimte. Deze studie doet aanbevelingen voor het verbeteren van een kijktool die tienermeiden ondersteunt bij het voeren van gesprekken met professionals over de inrichting van de publieke buitenruimte. De studie draagt bij aan de emancipatie van deze meiden in de buitenruimte en versterkt hun perspectief binnen het wetenschappelijke discours Het onderzoek is uitgevoerd in een middelgrote gemeente centraal gelegen in Nederland. Hierbij is gebruik gemaakt van een literatuurreview en participatieve methoden zoals photovoice waarbij tien tienermeiden zijn geïnterviewd. Uit een literatuurreview naar randvoorwaarden voor het gebruik van publieke buitenruimten, zijn tien randvoorwaarden gevonden. Uit de interviews bleek dat tienermeiden veiligheid en esthetiek de belangrijkste randvoorwaarden vonden. Hierbij bleken de randvoorwaarden betrokkenheid in het ontwerpproces en sociale consensus niet in de kijktool te zijn opgenomen aangezien dit procesmatige randvoorwaarden zijn. Verschillen waren te vinden tussen de interviews en literatuurreview. Zo was de randvoorwaarde betrokkenheid in het ontwerpproces gevonden in de literatuurstudie, maar niet bij de tienermeiden zelf. De belangrijkste implicaties van dit onderzoek omvatten een aanbeveling voor de verdere ontwikkeling van de kijktool en aanbevelingen naar verder onderzoek aangaande de voorgenoemde randvoorwaarden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDeze studie onderzoekt wat de randvoorwaarden zijn voor tienermeiden aangaande het gebruik van de publieke buitenruimte. Hierbij is gebruik gemaakt van een literatuurreview en participatieve methoden zoals photovoice waarbij tien tienermeiden zijn geïnterviewd.
dc.titleDe Publieke Buitenruimte en Tienermeiden
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPublieke buitenruimte; tienermeiden; randvoorwaarden; participatie.
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society
dc.thesis.id51055


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record