View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Voorspelling van cognitieve prestaties, motivatie en sociaal-economische status op het niveau van het middelbare schooladvies

        Thumbnail
        View/Open
        Final_Thesis_Smit_2939126_2324_PDF.pdf (240.3Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Smit, Robina
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Om te onderzoeken welke factoren het advies voor het middelbare school niveau voorspellen hebben 238 adolescenten (Mleeftijd = 11.70) meegedaan aan een longitudinale studie. Het schooladvies gegeven door een leerkracht in groep 8 wordt bepaald op basis van verschillende factoren, zo worden onder andere de cognitieve prestaties, de sociaal-economische status (SES) en de motivatie door de leerkracht meegenomen in hun overwegingen. Er is een correlatie analyse uitgevoerd om de samenhang tussen alle variabelen te meten. Om te controleren in hoeverre de factoren ook voorspellend zijn, is er een multipele regressie analyse uitgevoerd met als afhankelijke variabele het schooladvies en met als onafhankelijke variabelen de cognitieve prestaties, de SES en de motivatie. Er werd een significante positieve samenhang gevonden tussen cognitieve prestaties en het schooladvies, tussen de SES en het schooladvies en tussen SES en de cognitieve prestaties. Uit de multipele regressieanalyse bleek een significant verband voor de voorspellers cognitieve prestaties en SES. Er is geen significant verband gevonden tussen motivatie en het schooladvies. De cognitieve prestaties van een leerling is de beste voorspeller, gevolgd door de SES. Motivatie blijkt geen voorspeller te zijn. Geadviseerd voor leerkrachten wordt om motivatie meer mee te nemen in het schooladvies en minder te kijken naar de SES.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/50173
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo