Voorspelling van cognitieve prestaties, motivatie en sociaal-economische status op het niveau van het middelbare schooladvies
Summary
Om te onderzoeken welke factoren het advies voor het middelbare school niveau
voorspellen hebben 238 adolescenten (Mleeftijd = 11.70) meegedaan aan een longitudinale
studie. Het schooladvies gegeven door een leerkracht in groep 8 wordt bepaald op basis van
verschillende factoren, zo worden onder andere de cognitieve prestaties, de sociaal-economische status (SES) en de motivatie door de leerkracht meegenomen in hun
overwegingen. Er is een correlatie analyse uitgevoerd om de samenhang tussen alle variabelen
te meten. Om te controleren in hoeverre de factoren ook voorspellend zijn, is er een multipele
regressie analyse uitgevoerd met als afhankelijke variabele het schooladvies en met als
onafhankelijke variabelen de cognitieve prestaties, de SES en de motivatie. Er werd een
significante positieve samenhang gevonden tussen cognitieve prestaties en het schooladvies,
tussen de SES en het schooladvies en tussen SES en de cognitieve prestaties. Uit de multipele
regressieanalyse bleek een significant verband voor de voorspellers cognitieve prestaties en
SES. Er is geen significant verband gevonden tussen motivatie en het schooladvies. De
cognitieve prestaties van een leerling is de beste voorspeller, gevolgd door de SES. Motivatie
blijkt geen voorspeller te zijn. Geadviseerd voor leerkrachten wordt om motivatie meer mee te
nemen in het schooladvies en minder te kijken naar de SES.