Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDonker, Monika
dc.contributor.authorSmit, Robina
dc.date.accessioned2025-08-30T23:01:12Z
dc.date.available2025-08-30T23:01:12Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/50173
dc.description.abstractOm te onderzoeken welke factoren het advies voor het middelbare school niveau voorspellen hebben 238 adolescenten (Mleeftijd = 11.70) meegedaan aan een longitudinale studie. Het schooladvies gegeven door een leerkracht in groep 8 wordt bepaald op basis van verschillende factoren, zo worden onder andere de cognitieve prestaties, de sociaal-economische status (SES) en de motivatie door de leerkracht meegenomen in hun overwegingen. Er is een correlatie analyse uitgevoerd om de samenhang tussen alle variabelen te meten. Om te controleren in hoeverre de factoren ook voorspellend zijn, is er een multipele regressie analyse uitgevoerd met als afhankelijke variabele het schooladvies en met als onafhankelijke variabelen de cognitieve prestaties, de SES en de motivatie. Er werd een significante positieve samenhang gevonden tussen cognitieve prestaties en het schooladvies, tussen de SES en het schooladvies en tussen SES en de cognitieve prestaties. Uit de multipele regressieanalyse bleek een significant verband voor de voorspellers cognitieve prestaties en SES. Er is geen significant verband gevonden tussen motivatie en het schooladvies. De cognitieve prestaties van een leerling is de beste voorspeller, gevolgd door de SES. Motivatie blijkt geen voorspeller te zijn. Geadviseerd voor leerkrachten wordt om motivatie meer mee te nemen in het schooladvies en minder te kijken naar de SES.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.titleVoorspelling van cognitieve prestaties, motivatie en sociaal-economische status op het niveau van het middelbare schooladvies
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSchooladvies, cognitieve prestaties, sociaal-economische status, motivatie.
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id39729


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record