View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Meisjes beter ontwikkeld op het gebied van symbolisch spel? Sekseverschillen in symbolisch spel bij 2- en 3-jarigen.

        Thumbnail
        View/Open
        Uitslag 3180220.pdf (123.9Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Uitslag, L.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie wordt onderzocht of er sekseverschillen aanwezig zijn in symbolisch spel bij 60 kinderen uit kinderdagcentra met een leeftijd van 2 en 3 jaar. Spelcomplexiteit, samenspel, communicatie en inhoud zijn bestudeerd om te bepalen of er verschillen aanwezig zijn bij jongens en meisjes in symbolisch spel. Complexiteit liet als enige een significant verschil zien, waaruit blijkt dat meisjes complexer symbolisch spel vertonen dan jongens. Meisjes gebruiken echter niet meer metataal om hun complexere spel te managen. Wat betreft complexiteit, samenspel en inhoud kan gesteld worden dat de samenstelling van de groepen een invloed heeft of er sekseverschillen aanwezig zijn. In groepen waarin meisjes de dominante groep zijn, wordt er meer complexiteit en samenspel vertoond. Als jongens in de meerderheid zijn, lijken ze zich te onderscheiden van meisjes door meer fantasie en conflict te vertonen tijdens hun spel.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/5016
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo