View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Vroeg geleerd oud gedaan De ontwikkeling van het executief functioneren bij op tijd en prematuur geboren kinderen in de eerste drie levensjaren

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Kuijten, DA-3010988.pdf (192.7Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Kuijten, D.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond De drie componenten van het executief functioneren (‘updating’, ‘shifting’, en ‘inhibitie’) ontwikkelen zich op jonge leeftijd. Er zijn nog weinig studies gedaan naar deze ontwikkeling bij jonge gezonde prematuur geboren kinderen en naar verschillen tussen jongens en meisjes. Vraagstelling Het huidige onderzoek richt zich op de vraag hoe het executieve functioneren zich ontwikkelt bij prematuur geboren kinderen in de eerste drie levensjaren en of deze kinderen op driejarige leeftijd achterlopen in deze ontwikkeling in vergelijking met op tijd geboren leeftijdsgenootjes. Verder werd onderzocht of prematuur geboren jongens en meisjes zich verschillend ontwikkelen. Methode van onderzoek De prematuur geboren kinderen waren op 7, 10, 14 en 36 maanden getest op de A-not-B taak en met 36 maanden ook op de Delayed Alternation taak. De op tijd geboren kinderen zijn getest op beide taken op de leeftijd van 36 maanden. Resultaten Er zijn significante verschillen gevonden tussen de prestaties op de vier meetmomenten bij de prematuur geboren kinderen. Verder is er geen significant verschil gevonden tussen het presteren van prematuur geboren jongens en meisjes op de A-not-B taak op de verschillende meetmomenten. Ook bleken de scores op jonge leeftijd (7, 10 en 14 maanden) geen voorspeller te zijn voor de score op late leeftijd (36 maanden). Op driejarige leeftijd waren er geen significante verschillen tussen de prestaties van de prematuur geboren kinderen en de op tijd geboren kinderen op de executieve functietaken. Conclusies Geconcludeerd kan worden dat de executieve functies van prematuur geboren kinderen zich ontwikkelen in de eerste drie levensjaren. Verder lijken de prestaties op executieve functie taken van de driejarige prematuur geboren kinderen niet te verschillen van die van de op tijd geboren kinderen. Tenslotte bleek geslacht niet van invloed op de ontwikkeling van executieve functies.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4983
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo