Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWijnroks, A.
dc.contributor.authorKuijten, D.A.
dc.date.accessioned2010-07-29T17:01:07Z
dc.date.available2010-07-29
dc.date.available2010-07-29T17:01:07Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4983
dc.description.abstractAchtergrond De drie componenten van het executief functioneren (‘updating’, ‘shifting’, en ‘inhibitie’) ontwikkelen zich op jonge leeftijd. Er zijn nog weinig studies gedaan naar deze ontwikkeling bij jonge gezonde prematuur geboren kinderen en naar verschillen tussen jongens en meisjes. Vraagstelling Het huidige onderzoek richt zich op de vraag hoe het executieve functioneren zich ontwikkelt bij prematuur geboren kinderen in de eerste drie levensjaren en of deze kinderen op driejarige leeftijd achterlopen in deze ontwikkeling in vergelijking met op tijd geboren leeftijdsgenootjes. Verder werd onderzocht of prematuur geboren jongens en meisjes zich verschillend ontwikkelen. Methode van onderzoek De prematuur geboren kinderen waren op 7, 10, 14 en 36 maanden getest op de A-not-B taak en met 36 maanden ook op de Delayed Alternation taak. De op tijd geboren kinderen zijn getest op beide taken op de leeftijd van 36 maanden. Resultaten Er zijn significante verschillen gevonden tussen de prestaties op de vier meetmomenten bij de prematuur geboren kinderen. Verder is er geen significant verschil gevonden tussen het presteren van prematuur geboren jongens en meisjes op de A-not-B taak op de verschillende meetmomenten. Ook bleken de scores op jonge leeftijd (7, 10 en 14 maanden) geen voorspeller te zijn voor de score op late leeftijd (36 maanden). Op driejarige leeftijd waren er geen significante verschillen tussen de prestaties van de prematuur geboren kinderen en de op tijd geboren kinderen op de executieve functietaken. Conclusies Geconcludeerd kan worden dat de executieve functies van prematuur geboren kinderen zich ontwikkelen in de eerste drie levensjaren. Verder lijken de prestaties op executieve functie taken van de driejarige prematuur geboren kinderen niet te verschillen van die van de op tijd geboren kinderen. Tenslotte bleek geslacht niet van invloed op de ontwikkeling van executieve functies.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent197365 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVroeg geleerd oud gedaan De ontwikkeling van het executief functioneren bij op tijd en prematuur geboren kinderen in de eerste drie levensjaren
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPrematuur geboren kinderen
dc.subject.keywordsop tijd geboren kinderen
dc.subject.keywordsexecutieve functies
dc.subject.keywordsA-not-B taken en Delayed Alternation taak
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record