View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Bestaat er een Verband tussen Executieve Functies en Reactieve Agressie? En wordt dit Verband verklaard door een Vijandige Attributiestijl bij Jongens tussen de 7 en 13 jaar?

        Thumbnail
        View/Open
        JWThesis_DEFINITIEF_JWolters_6269222_.docx (123.9Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Wolters, Jocelyne
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Reactieve agressie wordt in verband gebracht met zowel gebrekkige executieve functies als vertekeningen in de sociale informatieverwerking. Deze studie onderzocht of een gebrekkig werkgeheugen en een gebrekkige inhibitie samenhangen met reactieve agressie bij jongens, en of dit verband wordt gemedieerd door een vijandige attributiestijl. In totaal hebben 181 jongens (7–13 jaar) uit regulier en speciaal onderwijs computertaken uitgevoerd om werkgeheugen en inhibitie te meten, en namen zij deel aan een interactieve VR-taak waarin vijandige attributiestijl werd gemeten. De uitgevoerde mediatieanalyses boden geen ondersteuning voor de getoetste hypothesen. Een gebrekkig werkgeheugen bleek direct samen te hangen met een hogere mate van reactieve agressie. Er werden echter geen aanwijzingen gevonden voor een verband tussen een gebrekkig werkgeheugen en een vijandige attributiestijl. Tevens bleek een vijandige attributiestijl niet samen te hangen met reactieve agressie. Daarnaast bleek er geen samenhang te zijn tussen een gebrekkige inhibitie en zowel een vijandige attributiestijl als reactieve agressie. De bevindingen onderstrepen de centrale rol van werkgeheugen bij reactieve agressie maar leveren geen bewijs voor de rol van inhibitievermogen en een vijandige attributiestijl. Interventies kunnen zich daarom richten op het versterken van werkgeheugen om agressief gedrag te verminderen. Voor vervolgonderzoek is het van belang de interactieve VR-taak verder te ontwikkelen, zodat meer gepersonaliseerde en genuanceerde VR-scenario’s kunnen worden gecreëerd die de vijandige attributiestijl nauwkeuriger meten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49708
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo