Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVerhoef, R.E.J.
dc.contributor.authorWolters, Jocelyne
dc.date.accessioned2025-08-14T00:01:43Z
dc.date.available2025-08-14T00:01:43Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49708
dc.description.abstractReactieve agressie wordt in verband gebracht met zowel gebrekkige executieve functies als vertekeningen in de sociale informatieverwerking. Deze studie onderzocht of een gebrekkig werkgeheugen en een gebrekkige inhibitie samenhangen met reactieve agressie bij jongens, en of dit verband wordt gemedieerd door een vijandige attributiestijl. In totaal hebben 181 jongens (7–13 jaar) uit regulier en speciaal onderwijs computertaken uitgevoerd om werkgeheugen en inhibitie te meten, en namen zij deel aan een interactieve VR-taak waarin vijandige attributiestijl werd gemeten. De uitgevoerde mediatieanalyses boden geen ondersteuning voor de getoetste hypothesen. Een gebrekkig werkgeheugen bleek direct samen te hangen met een hogere mate van reactieve agressie. Er werden echter geen aanwijzingen gevonden voor een verband tussen een gebrekkig werkgeheugen en een vijandige attributiestijl. Tevens bleek een vijandige attributiestijl niet samen te hangen met reactieve agressie. Daarnaast bleek er geen samenhang te zijn tussen een gebrekkige inhibitie en zowel een vijandige attributiestijl als reactieve agressie. De bevindingen onderstrepen de centrale rol van werkgeheugen bij reactieve agressie maar leveren geen bewijs voor de rol van inhibitievermogen en een vijandige attributiestijl. Interventies kunnen zich daarom richten op het versterken van werkgeheugen om agressief gedrag te verminderen. Voor vervolgonderzoek is het van belang de interactieve VR-taak verder te ontwikkelen, zodat meer gepersonaliseerde en genuanceerde VR-scenario’s kunnen worden gecreëerd die de vijandige attributiestijl nauwkeuriger meten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectDeze studie onderzoekt of werkgeheugen en inhibitie samenhangen met reactieve agressie bij jongens (7–13 jaar), en of vijandige attributie dit verklaart. Alleen een slechter werkgeheugen bleek gerelateerd aan meer agressie. Dit benadrukt het belang van werkgeheugen in agressief gedrag en mogelijke interventies.
dc.titleBestaat er een Verband tussen Executieve Functies en Reactieve Agressie? En wordt dit Verband verklaard door een Vijandige Attributiestijl bij Jongens tussen de 7 en 13 jaar?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id51487


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record