View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De voorspellende waarde van de Leerkracht-Leerling Relatie op Taalprestaties: De Rol van Geslacht als Moderator

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis_Hutten_4747828_2425.pdf (305.1Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Hutten, Jesse
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De achteruitgang in taalvaardigheid onder basisschoolleerlingen maakt het belangrijk om factoren te identificeren die hierop van invloed zijn. In dit onderzoek werd de voorspellende waarde van de leerkracht-leerling relatie (LLR) op de taalprestaties van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs onderzocht. Daarnaast is bekeken in hoeverre geslacht een modererende rol speelt in de relatie tussen de LLR en taalvaardigheid. De kwaliteit van de LLR werd gemeten aan de hand van de concepten nabijheid en conflict. Taalvaardigheid werd beoordeeld met behulp van vaardigheidsscores op begrijpend lezen. In totaal zijn gegevens geanalyseerd van 307 basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8. De resultaten tonen aan dat nabijheid in groep 7 een kleine, significante, positieve voorspeller is van begrijpend lezen in datzelfde jaar. Conflict bleek geen significante voorspeller. Nabijheid en conflict waren geen significante voorspellers van begrijpend lezen in groep 8, wanneer gecontroleerd werd voor het eerdere niveau van begrijpend lezen. Geslacht bleek ook geen modererende rol te hebben tussen nabijheid en begrijpend lezen. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op de invloed van vroegtijdige taalontwikkeling, aangezien eerdere taalvaardigheid sterker samenhangt met latere prestaties dan factoren zoals de LLR. Dit benadrukt het belang van vroege interventies gericht op taalontwikkeling in het primair onderwijs.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49707
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo