Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTuijl, Cathy van
dc.contributor.authorHutten, Jesse
dc.date.accessioned2025-08-14T00:01:40Z
dc.date.available2025-08-14T00:01:40Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49707
dc.description.abstractDe achteruitgang in taalvaardigheid onder basisschoolleerlingen maakt het belangrijk om factoren te identificeren die hierop van invloed zijn. In dit onderzoek werd de voorspellende waarde van de leerkracht-leerling relatie (LLR) op de taalprestaties van leerlingen in de bovenbouw van het basisonderwijs onderzocht. Daarnaast is bekeken in hoeverre geslacht een modererende rol speelt in de relatie tussen de LLR en taalvaardigheid. De kwaliteit van de LLR werd gemeten aan de hand van de concepten nabijheid en conflict. Taalvaardigheid werd beoordeeld met behulp van vaardigheidsscores op begrijpend lezen. In totaal zijn gegevens geanalyseerd van 307 basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8. De resultaten tonen aan dat nabijheid in groep 7 een kleine, significante, positieve voorspeller is van begrijpend lezen in datzelfde jaar. Conflict bleek geen significante voorspeller. Nabijheid en conflict waren geen significante voorspellers van begrijpend lezen in groep 8, wanneer gecontroleerd werd voor het eerdere niveau van begrijpend lezen. Geslacht bleek ook geen modererende rol te hebben tussen nabijheid en begrijpend lezen. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op de invloed van vroegtijdige taalontwikkeling, aangezien eerdere taalvaardigheid sterker samenhangt met latere prestaties dan factoren zoals de LLR. Dit benadrukt het belang van vroege interventies gericht op taalontwikkeling in het primair onderwijs.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectIn dit onderzoek is de voorspellende waarde van de leerkracht-leerling relatie (nabijheid en conflict) op begrijpend lezen bij bovenbouwleerlingen onderzocht, met aandacht voor de mogelijke modererende rol van geslacht.
dc.titleDe voorspellende waarde van de Leerkracht-Leerling Relatie op Taalprestaties: De Rol van Geslacht als Moderator
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLeerkracht-Leerling Relatie; Nabijheid; Conflict; Taalvaardigheid; geslacht
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies
dc.thesis.id51482


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record