View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De voorspellende waarde van gedrag en werkhouding voor de begrijpend leesprestaties van bovenbouwleerlingen in het primair onderwijs en de modererende rol van geslacht.

        Thumbnail
        View/Open
        Master_Thesis_CCFES_KyraVonk_3425118.docx (120.5Kb)
        Publication date
        2025
        Author
        Vonk, Kyra
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Taal is een cruciaal middel om volwaardig te kunnen deelnemen aan de maatschappij. Het is essentieel voor schoolprestaties, sociale interacties en het bevordert de overdracht van sociale en culturele waarden. Echter, de leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen is de afgelopen jaren gedaald. In huidig onderzoek wordt onderzoek gedaan naar in hoeverre gedrag en werkhouding een voorspellende waarde hebben voor de begrijpend leesprestaties van bovenbouwleerlingen in het primair onderwijs en of geslacht hierin een modererende rol speelt. Eerder onderzoek wijst op een matige, positieve en significante relatie tussen wekhouding en gedrag en begrijpend leesprestaties. In huidig onderzoek werden het gedrag en de werkhouding van de leerlingen gemeten via de COOL5-18 vragenlijst die door de leraren zijn ingevuld. De begrijpend leesprestaties van de leerlingen werd gemeten aan de hand van CITO-toetsen. Uit huidig onderzoek is gebleken dat gedrag en werkhouding een matige, positieve en significante voorspellende waarde hebben voor begrijpend leesprestaties in groep 7 (T1) en een zwakke, positieve en significante voorspellende waarde op de begrijpend leesprestaties in groep 8 (T2), ook na correctie voor eerdere prestaties. Echter, geslacht speelt geen modererende rol speelt in de voorspellende waarde van gedrag en werkhouding op de begrijpend leesprestaties op T1. Huidige bevindingen bieden leraren een indicatie om hun onderwijsmethode hierop af te stemmen en zo de begrijpend leesprestaties van hun leerlingen te verbeteren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49705
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo