dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Tuijl, Cathy van | |
dc.contributor.author | Vonk, Kyra | |
dc.date.accessioned | 2025-08-14T00:01:09Z | |
dc.date.available | 2025-08-14T00:01:09Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49705 | |
dc.description.abstract | Taal is een cruciaal middel om volwaardig te kunnen deelnemen aan de maatschappij. Het is essentieel voor schoolprestaties, sociale interacties en het bevordert de overdracht van sociale en culturele waarden. Echter, de leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen is de afgelopen jaren gedaald. In huidig onderzoek wordt onderzoek gedaan naar in hoeverre gedrag en werkhouding een voorspellende waarde hebben voor de begrijpend leesprestaties van bovenbouwleerlingen in het primair onderwijs en of geslacht hierin een modererende rol speelt. Eerder onderzoek wijst op een matige, positieve en significante relatie tussen wekhouding en gedrag en begrijpend leesprestaties. In huidig onderzoek werden het gedrag en de werkhouding van de leerlingen gemeten via de COOL5-18 vragenlijst die door de leraren zijn ingevuld. De begrijpend leesprestaties van de leerlingen werd gemeten aan de hand van CITO-toetsen. Uit huidig onderzoek is gebleken dat gedrag en werkhouding een matige, positieve en significante voorspellende waarde hebben voor begrijpend leesprestaties in groep 7 (T1) en een zwakke, positieve en significante voorspellende waarde op de begrijpend leesprestaties in groep 8 (T2), ook na correctie voor eerdere prestaties. Echter, geslacht speelt geen modererende rol speelt in de voorspellende waarde van gedrag en werkhouding op de begrijpend leesprestaties op T1. Huidige bevindingen bieden leraren een indicatie om hun onderwijsmethode hierop af te stemmen en zo de begrijpend leesprestaties van hun leerlingen te verbeteren. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.language.iso | NL | |
dc.subject | Taal is een cruciaal middel om volwaardig te kunnen deelnemen aan de maatschappij. Echter, de leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen is de afgelopen jaren gedaald. In huidig onderzoek wordt onderzoek gedaan naar in hoeverre gedrag en werkhouding een voorspellende waarde hebben voor de begrijpend leesprestaties van bovenbouwleerlingen in het primair onderwijs en of geslacht hierin een modererende rol speelt. | |
dc.title | De voorspellende waarde van gedrag en werkhouding voor de begrijpend leesprestaties van bovenbouwleerlingen in het primair onderwijs en de modererende rol van geslacht. | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Schoolpresaties; egrijpend leespresaties; gedrag; werkhouding; geslacht. | |
dc.subject.courseuu | Clinical Child, Family and Education Studies | |
dc.thesis.id | 51469 | |