View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het pad van de achterblijver

        Thumbnail
        View/Open
        Combinatie document Onderliggend document + Verhalenbundel Het pad van de achterblijver - Jasmijn Pelders - 6751733 - Masterscriptie OVM.pdf (1.926Mb)
        Publication date
        2025
        Author
        Pelders, Jasmijn
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek richt zich op de ervaringen van studenten die tijdens hun studietijd een leeftijds- of studiegenoot zijn verloren door suïcide. Door middel van herhaalde interviews, aangevuld met auto etnografisch materiaal, zijn rouwervaringen verzameld, geanalyseerd en vertaald naar een fictieve verhalenbundel. De centrale onderzoeksvraag luidt: "Wat zijn de ervaringen van studenten die in rouw zijn (geweest) gedurende hun studietijd, vanwege het verlies van een studie- of leeftijdsgenoot door zelfdoding?" De analyse bracht drie centrale bevindingen naar voren: (1) studenten zoeken naar ruimte om hun rouw te ervaren, zowel letterlijk als figuurlijk; (2) zij balanceren voortdurend tussen de het ‘gewone’ studentenbestaan waarin zij geen plek zien voor rouw en de innerlijke wereld van het verlies; en (3) het delen van verdriet blijkt vaak lastig vanwege stigma en het ontbreken van erkenning in hun omgeving. In het theoretisch kader zijn drie invalshoeken samengebracht: disenfranchised grief van Doka (1999), het ruimtelijk model van Maddrell (2016) en het ‘twee werelden’-model van Sheehan en collega’s (2016). Deze perspectieven helpen duiden hoe rouw onder studenten vaak sociaal onzichtbaar en contextueel gebonden is. In de discussie wordt deze thematiek verder geplaatst binnen bredere vragen over de ruimte voor kwetsbaarheid binnen het hoger onderwijs en de impact van life events. Het onderzoek beoogt niet alleen academische inzichten te genereren, maar ook bij te dragen aan herkenning en bespreekbaarheid. De fictieve verhalenbundel vormt daarbij een wezenlijk onderdeel van het eindproduct, waarin de ervaringen invoelbaar worden gemaakt en een gedeelde plek krijgen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49668
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo