Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDijken, Maartje van
dc.contributor.authorSlock, Noé
dc.date.accessioned2025-08-08T23:01:26Z
dc.date.available2025-08-08T23:01:26Z
dc.date.issued2025
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/49650
dc.description.abstractIn deze kwalitatieve studie is onderzocht hoe groepsbegeleiders binnen Amarant cultuursensitief werken ervaren in de begeleiding van jongeren met een licht verstandelijke beperking en een biculturele achtergrond. Aan de hand van vijftien semigestructureerde interviews zijn de perspectieven van groepsbegeleiders in beeld gebracht op vier deelonderwerpen: de betekenis die de groepsbegeleiders geven aan cultuursensitief werken, hun bewustzijn van het eigen referentiekader, de relatie met ouders en jongeren, en hun professionaliseringsbehoefte. Uit de resultaten is gebleken dat hoewel de meerderheid van de professionals het begrip cultuursensitief werken niet kende, zij wel elementen ervan in de praktijk toepassen, zoals openheid en interesse tonen in de ander. Toch lijkt de focus vooral gelegd te worden op praktische aanpassingen en worden culturele normen en waarden nog vergeten. Reflecteren op het eigen referentiekader van de professionals, kan meer bewustzijn creëren en uiteindelijk ervoor zorgen dat professionals meer cultuursensitief gaan werken. Dit onderzoek benadrukt het belang van het blijven voeren van het gesprek over cultuursensitief werken, zodat meer bewustwording ontstaat en de dialoog met jongeren en ouders wordt aangegaan. Op die manier wordt er een inclusievere begeleiding geboden waarin ruimte is voor culturele diversiteit binnen de woongroepen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isoNL
dc.subjectEen kwalitatief onderzoek binnen Amarant naar de ervaringen van groepsbegeleiders van jongeren met een licht verstandelijke beperking en een biculturele achtergrond
dc.titleCultuursensitief werken binnen Amarant: Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen van groepsbegeleiders van jongeren met een licht verstandelijke beperking en een biculturele achtergrond
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscultuursensitief werken; biculturele achtergrond; licht verstandelijke beperking; acculturatie; culturele vertaling
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society
dc.thesis.id51063


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record