Les chansons comme moyen de développer la compétence interculturelle
Summary
In het Nederlandse vreemdetalenonderwijs groeit de aandacht voor interculturele
competentie, maar het ontbreekt vaak aan concrete handvatten en tijd. Deze scriptie
onderzoekt hoe Franse liedjes kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van interculturele
competentie bij leerlingen in 4 havo. Hiervoor werd een lessenserie met drie Franstalige
liedjes ontworpen, gericht op de vijf dimensies van Byram (2021).
De lessen zijn uitgevoerd op twee middelbare scholen (n = 36). De effectiviteit werd
gemeten met een pre- en posttest op basis van de vragenlijst van Schat et al. (2021),
aangepast voor gebruik met liedjes. Daarnaast werd een multiple case study uitgevoerd om
te onderzoeken of factoren als meertaligheid, motivatie en intercultureel contact
samenhangen met een hogere interculturele competentie.
De resultaten tonen een significante toename van interculturele competentie na de
lessenserie (p < .001, η² = .72), verspreid over alle vijf dimensies. Muziek blijkt een
motiverend en toegankelijk middel om cultuurbewustzijn en interculturele competentie te
stimuleren. Het wordt aanbevolen om liedjes structureler in te zetten in het
vreemdetalenonderwijs om interculturele competentie te bevorderen.